www.civilization.org.pl
Forum •  FAQ •  Search •  Memberlist •  Usergroups •  Register •  Log in •  Download
 
 Announcement 
   Jesteś nowy? Kliknij tutaj!    Zgłoś grę Civ6     Zgłos grę Civ5    Zgłoś grę Civ4         Mistrz sezonu    IRC, TUTAJ UMÓWISZ SIĘ NA GRĘ    Na ircu jest users osób. Załaduj obrazek Czytnik RSS 

Previous topic «» Next topic


PORADNIK POCZĄTKUJĄCEGO GRACZA w "DYPLO"
Author Message
ponti 



xfire: marchwik
Helped: 9 times
Age: 38
Joined: 10 Apr 2006
Posts: 11210
Piwa: 61/68
Location: Góra Kalwaria
generał broni  Złoty order za specjalne zasługi - Za adminowanie, Tfurca Gotmuff  Złoty zlotowicz - 10 zlotów  Brązowy civmaniak – najwięcej rozegranych gier  Piwosz – otrzymał minimum 25 piw  Obibok – nie grał od 90 dni  Przeżycie w Dyplo - Dyplo 10  Przeżycie w Dyplo - Dyplo1  Przeżycie w Dyplo - Dyplo3  Przeżycie w Dyplo - Dyplo6  III miejsce w Pucharze Randomowym - I Puchar Randomowy  III miejsce w Pucharze Randomowym - III Puchar Randomowy  Złoty gracz w demokrację - GwD1-kapitan 
Posted: 2011-02-11, 02:16   PORADNIK POCZĄTKUJĄCEGO GRACZA w "DYPLO"

PORADNIK POCZĄTKUJĄCEGO GRACZA DYPLO,CZYLI LOGICZNE PODSTAWY POCZĄTKU GRY.

1)Dlaczego napisałem ten poradnik
2)Czym jest Dyplo?
3)Sprawy techniczne związane z Dyplo
4)Zasady dodatkowe czyli w co w ogóle gramy?
5)Mapa
6)Wybór nacji
7)Początek gry i podstawowe błędy nowicjuszy
8)Dyplomacja agresywna i niepisane zasady gry.


1)Dlaczego napisałem ten poradnik?

Dyplo jest na tyle skomplikowana grą ,ze wielu młodych graczy nie radzi sobie odpadajac szybko i płacać tzw frycowe za swoja gre ,wielu z nich rezygnuje gdyż nie mogą się odnaleźc w powodzi zasad a najczęściej nowi gracze odpadaja ponieważ zwyczajnie nie graja za dobrze popełniajac masę błedów zupełnie o tym nie wiedząc.Chciałem więc pomóc im wyjasniajac większość aspektów w tym poradniku.Nie jestem Alfa i Omega tej gry i uwazam ze jest sporo graczy ode mnie lepszych ,podejrzewam także ze wielu z nich dodałoby znacznie więcej tutaj niż moja skromna osoba.Jednak to co tutaj umiesciłem zawiera na tyle cenna wiedzę wynikajaca z długoletniego grania w CIV4 multiplayer i w 6 odsłon gry Dyplo do tej pory.Nie jest to nic odkrywczego a raczej zbiór zasad uniwersalnych na tyle aby pozwolić zagrac już na dośc zaawansowanym poziomie sam poczatek i dać spore szanse na przetrwanie i poznanie tej fascynujacej gry jaką jest Dyplo na www.civilization.org.pl

Zapraszam serdecznie!

2) Historia gier i czym jest Dyplo:

a) Pierwszym pomysłodawcą Dyplo na naszym portalu był Peter,wcześniej nie mielismy do czynienia z tego typu grami na forum.Dyplo jest grą na Pitbossie oznacza to ze gra stoi na serwerze gdzie gracze logują się pod właściwe IP i wykonują swoje turki.Najczęściej przyjmuję się 1 turę w grze na dzień choc zdarzają się wyjątki.

Dyplo ma imitować prawdziwy świat gdzie jesteś władcą mającym pokonać pozostałych i gdzie każdy władca jest człowiekiem a nie AI więc jest to trudna i wymagajaca rozgrywka,mozesz wchodzic w sojusze z innymi ,zdradzać ,prowadzić niezależna polityke lub w koalicji.Po prostu prawdziwy świat ale także bardzo brutalny :)


b)Regulamin i Administrator Dyplo
Rozegraliśmy już sporo edycji tej gry podczas których zostały dopracowane zasady gry ,z czasem kreatywność graczy wymusiła coraz więcej zapisów w regulaminie.

Obecny Regulamin znajduję się pod tym linkiem:

http://forum.civilization...pic.php?t=16021


przed kazdą nową grą jest analizowany przez nas i zmieniany gdyż kreatywność graczy jak nagiać przepisy regulaminy nie maleję.


Nie będę się rozwodził nad regulaminem ale przed przystąpieniem do gry warto go przeczytać choc raz i przeanalizować.i jeżeli się ma wątpliwości zapytac o nie graczy lub Administratora gry Dyplo ,dlaczego jest tak a nie inaczej oraz trzeba wiedzieć co można a czego nie można robić w grze aby potem nie było żadnych niejasności.Gdyż Admin Dyplo jest surowym człowiekiem majacym za zadanie utrzymanie porządku gry ,płynności i który za nic ma pojedyńczą jednostke bo musi myślec za cały ogół graczy.Najczęsciej jest on nie zrozumiany przez resztę i nielubiany :) ale jest to najbardziej potrzebny uczestnik zabawy majacy nieograniczona władzę wykonawcza i sądowniczą.

3) Sprawy techniczne związane z Dyplo

a) serwer i hamachi

Do gry w Dyplo potrzebujemy serwera na ktorym stoi gra jest on zorganizowany przez składki graczy przez Organizatorów Gry.
Do gry potrzebne są także programy które umożliwiają stworzenie sieci wymiany plików pomiędzy kilkoma komputerami (w internecie lub sieci LAN) Najbardziej popularne u nas do
tego celu jest Hamachi i kazdy przystępujący do gry musi mieć taki sam program.zainstalowany na swoim komputerze.

http://www.instalki.pl/pr...2p/Hamachi.html

Administrator podaje hasło do sieci oraz login i gracze wtedy mogą zobaczyć IP serwera:





Po czym logujemy się następujaco w menu gry --> multiplayer --> gra po IP i podajemy IP serwer Dyplo z Hamachi

b) mod

Gry Dyplo były kiedyś grane na powszechnie przyjętej wersji wydanej przez producenta,niestety wiele kwestii co do wartości głównie skryptów map w podstawowej wersji gry wymusiły na nas rozwiązania z modem.

Chodzi głównie o zbalansowany start każdej z nacji.Kazda nacja ma surowce strategiczne czyli miedź oraz konie w pozycji początkowej jaką zastajemy w grze a także złoto lub inne surowce dajace zadowolenie i dużo monet a także niestandardową ilośc jednostek początkowych

Ta informacja jest bardzo ważna dla każdego gracza ale o tym będzie w dalszej części poradnika

mod można zawsze znaleźć w wątku technicznym bieżącego Dyplo lub dział download na forum

c)pakty tajne

Strona civilization.org.pl udostępnia każdemu graczowi pakty tajne ,pakty tajne są prawdziwym światem Dyplo ,to tutaj negocjowane są zdrady sojusze pakty i porozumienia między władcami ,które owocują bądź nie porozumieniami w paktach jawnych.

Pakty tajne można znaleźć na forum poświeconym obecnie trwajacej grze Dyplo
Ich obsługa jest prosta choc maja troche wad :np czytanie odwortnie postów bieżacych od dołu do góry są swietnym dodatkiem,z obsługa jeżeli jest problem można zapytac doświadczonego gracza lub Admina Dyplo






4 Zasady dodatkowe czyli w co w ogóle gramy?

Zasady i reguły samej gry jak wspomniano wcześniej określa regulamin tutaj w tym rozdziale chciałem przytoczyć inne potrzebne rzeczy które początkujący gracz musi wiedzieć,przed każdym nowym Dyplo są one ustalana najczęściej większością głosów lub nierzadko autorytarnie :) ,będa to dla nas istotne informacje które musimy znać.

-na jakiej mapie gramy - nowy gracz obowiązkowo musi zobaczyc jaki jest skrypt mapy i pograc na nim troche gier najlepiej typu FFA lub nawet z AI
-ile posiadamy jednostek na starcie ,to praktycznie przy każdej nowej grze się zmienia ,jest to ważne z powodu tego jakie cechy przywódców które wybierzemy są dobre a jakie tracą na wartości
-jakie są odległości między graczami ,jest to wazna czasem najwazniejsza rzecz determinujaca właściwy wybór nacji i ustalenie taktyki jaką gramy ,na to pytanie odpowie nam Dyplo testowe ,które jest udostepnione przed własciwą grą wszystkim graczom do analizy i sprawdzenia serwera a także wyeliminowania potencjalnego braku z nim połaczenia.OBOWIĄZKOWE dla każdego nowego gracza.Zawsze zakładajmy i to się sprawdza ze miejsca nie będzie za wiele.
-W jaki sposób wybieramy nacje oraz kolejność wyboru,wbrew pozorom jest to naprawdę bardzo ważna sprawa dlatego od razu po ujawnieniu listy i zasad kolejności wyboru, po każdym wyborze czekając na swoją kolejke ,sprawdzamy jakie optymalne nacje pozostaja do naszej dyspozycji ,najbardziej rzetelną pomocą jest Civilopedia Benego dostepna na stronie głownej naszego portalu. Pod adresem http://www.civilization.o...pedia/index.php


5 Mapa i jej wykorzystanie

-Mapy nie zawsze były takie same w historii gier Dyplo zmieniały się dośc często i zawsze warto wiedzieć na jakiej akutalnie gramy.Utrwalił się jednak ostatnio jeden skrypt dzięki modowi który jest wykorzystywany w ostatnich grach tego typu

Mapa Dyplo6 jest najczęściej mapą typu Pangea gdzie między graczami są dośc spore jeziora można je nazwać nawet morzami troche podobna do skryptu Small Lakes.jest to mapa kontaktowa dlatego warto wiedzieć i przetestować wszystkie rzeczy wymienione w dziale numer 4

Miejsce jakie trafimy jest zupełnie przypadkowe ale wiemy już sporo w momencie startu

-znamy liczbę swoich jednostek ,(dla potrzeb poradnika opis ilości unitów jak w Dyplo6) posiadamy więc trzech osadników ,trzech robotników oraz 5- 6 wojowników.Kazda z nacji posiadajacych tech startowy hunting/łowiectwo zamiast 1 wojownika posiada na starcie skauta.
-Wiemy także jakie mozemy napotkać surowce,na 100% w zasięgu dwóch kratek od miejsca początkowego będzie miedź konie oraz złoto srebro lub klejnoty majace takie same wartości monet z pola
-mamy zapewnione 10 tur pokoju na starcie podczas którego gracze wzajemnie nie mogą się atakować

Wykorzystanie tych informacji jest dośc kluczowe ,stolicę najlepiej jest stawiać w miejscu startowym lub nie dalej niż kratkę obok,koniecznosc postawienia w ten sposób wymuszaja na nas właśnie w/w surowce,miedź pozwoli nam na produkcje jednostek zarówno do ataku (topornicy)jak i obrony (włócznicy) ,konie pozwolą nam na wykorzystanie także rydwanów we wczesnej fazie gry ,najczęściej dzięki ich szybkości nadają się do szybkiego ataku,złoto przy takiej ilości osadników jest niezbędne do szybkiego odkrywania technologii w początkowej fazie tak by mieć czym się bronic przed ewentualnym atakiem sąsiadów.Koniecznością więc jest objęcie pierwszym miastem tych kluczowych pól Oczywiscie zdarzaja się wyjatkowe sytuacje które mogą nam zmienic koncepcję postawienia stolicy ale one tylko i wyłącznie mogą się zmienic poprzez brak żywności.Stolica posiadajaca jednak te kluczowe pola oraz w poblizu swojego fatcrossu dwa pola z jedzeniem jest uważana za bardzo dobrą i tak trzeba ją postawić aby nie zepsuć sobie całej gry,bo taki układ nigdy nie będzie błędem.... wszelkie inne koncepcje przy tej wymienionej są już indywidualna sprawą kazdego gracza i najczęściej jest to złe zagranie.Dlaczego? Posiadamy bowiem trzech osadników! pozostałe miasta nie rozszerzą tak szybko granic jak stolica która ma pałac,potrzebujemy sporej ilości tur na rozszerzenie kultury w pozostałych miastach by objąć strategiczne podane przez skypt surowce,dlatego pozostali osadnicy powinni założyc miasta w miejscach które maja dośc dużą ilośc jedzenia oraz produkcji i takich miejsc szukamy dla ich szybkiego wzrostu,ale wymagaja czasu by do takich miejsc podążyć,natomiast stolica i robotnicy mogą od razu te pola wykorzystać.Glównie złoto i miedź jest tutaj kluczowa ,musimy mieć te surowce blisko stolicy!!! Bardzo ważna sprawą jest także sprawdzenie czy opłaca się nam postawić 3 miasta jak najszybciej czy też poczekać troche.Są plusy i minusy rozwiązania ale wykorzystanie wiedzy ze posiadamy 10 tur wolnych od agresji jest tutaj kluczowe.
Postawienie szybkie 3 miast spowoduje znaczy spadek pieniedzy w skarbcu co za tym idzie nie będziemy odkrywać tak szybko technologii jak władcy z mniejsza ilościa miast.Obowiązkową więc rzeczą przy stawianiu 3 miast jest objecie i usprawnienie jak najszybciej jedynego pola mogącego uratować tą sytuację czyli złota.
Postawienie szybkie ma jednak także zalety ,mozemy wyprzedzic przeciwnika do lepszego miejsca w ten sposób zaznaczając swoje wpływy w danym rejonie,nierzadko decyzję tą wymusza strategia oraz właśnie mapa jaką napotkamy i bliskośc sąsiadów .Wszystkie jednak za i przeciw należy gruntownie przeanalizować,bo można także zając teren super ale zdenerwować sąsiada :) dlatego te 10 tur pokoju należy wykorzystać do maximum.
Ważna sprawą na mapie są także rzeki.Posiadajac miedź lub konie nad rzeką wiemy ze jeżeli nad tą samą rzeką postawimy miasto nie musimy mieć dróg by korzystać z surowca.Jest to świetna sprawa bo pozwala nam na produkcje jednostek lepszych szybciej niż przeciwnik ponieważ aby korzystac z zasobu nie potrzebujemy drogi czyli odkrycia technologii koło.W tym celu aby sprawdzić jaka jest sytuacja u sąsiadów warto wysłac część naszych wojowników do szukania sąsiadów którzy mogą okazać się niebezpieczni lub tacy którzy mogą okazać się potencjalnym celem.Jezeli nie mamy na początku koła oraz nie mamy surowca przy rzece to najbardziej niebezpiecznym sąsiadem jest ten szczęściarz, który posiada surowiec nad rzeką wtedy trzeba bardzo uważac na niego.Jeżeli natomiast mamy ten komfort i to my jestesmy szczęśliwcami to wojownicy powiedza nam kogo mozemy zaatakować i kto tyle szczęścia nie miał,choc nie zawsze możliwe jest sprawdzenie tych faktów jeżeli surowce strategiczne są 1 pole od stolicy mozemy ich nie zobaczyć.Jednak proszę pamietać aby nigdy nie zostawiać bez żadnej osłony wojownikami swoich miast i zwiedzać teren ostrożnie,pierwsze 10 tur pozwoli nam się zorientowac już na tyle w sytuacji geopolitycznej aby wykorzystać swoich wojowników jak najlepiej.
Najważniejszą i najlepszą bezapelacyjnie jednostką w grze CIV4 jest robotnik.Robotnik musi na początku mieć co robić :) sytuacja gdzie technologie startowe nie pozwalają nam na usprawnianie pól,jest na tak kontaktowej mapie sytuacją tragiczną i najczęściej zakończy się naszą szybką kapitulacją z gry.Robotnik jest także na początku gry najbardziej pożądaną jednostką do zdobycia na przeciwniku bo kazdy dodatkowy pozwala na szybsze usprawnianie naszej gospodarki.Dlatego zawsze w początkowej fazie nalezy osłaniać robotników obstawa wojska(!!)
Innym wykorzystanem mapy jest wykorzystanie cech nacji które posiadamy i tutaj najczęściej jest to przydatne do stawianie miast następnych.Jezeli mamy na przykład budynek dajacy nam szczęscie to lepszym wyborem jest objęcie np. 2-3 jedzonka tego samego typu niż surowca kalendarzowego etc.

6)Wybór nacji

To jaka nacją zagramy i jaką mamy koncepcję gry zależy tylko i wyłącznie od indywidualnego podejścia gracza.Pamietac jednak należy o tym ze gramy na okreslonym skrypcie mapy więc pewne nacje są zdecydowanie lepsze niż inne.Nie będę się rozwodził tutaj nad przywódcami oraz naszym widzimisie,napisze tylko co początkujacy gracz powinien wiedzieć o takim wyborze.Zeby wybrac dobrego władce musimy wiedziec o czterech najważniejszych rzeczach

-jego cechach
-jego techach początkowych
-jego budynkach
-jego jednostkach unikalnych

I na tym postaram się skupić.


a) Cechy władcy

Kazdy władca jakiego wybierzemy ma określone dwie cechy startowe.Opis ich można znaleźć w Civilopedii Benego

http://www.civilization.o...pedia/index.php

Cech jest sporo do wyboru


Agresywny
Charyzmatyczny
Ekspansywny
Filozoficzny
Finansowy
Imperialistyczny
Kreatywny
Opiekuńczy
Pracowity
Uduchowiony
Zorganizowany



Kazda z nich jest zupełnie inna od drugiej ,kazda z nich ma swoje plusy i minusy,musimy logicznie wybrac to co chcemy grać. Łatwe to nie jest a od wyboru zalezy bardzo wiele.
Będę starał się trzymac przy opisie raczej faktów niż realnej oceny siły bo ta zależy tylko i wyłącznie od stopnia zaawansowania gracza jego wiedzy i umiejętności oraz koncepcji gry


Agresywny
Darmowa promocja Walka I dla Jednostek Walczących Wręcz i Jednostek Strzeleckich.
Podwojone tempo produkcji Koszar i Stocznii.




Gracz posiada lepsze jednostki wojowników na początku to powoduje,że jeżeli sąsiad nie ma tej cechy ma szanse na wygrywanie większości początkowych walk z nim.Cecha ta jest przydatna na początku gry by wystraszyc potencjalnych sasiadów do szybkiego ataku już w fazie warriorów,nadaje się także do właśnie takiego ataku na sasiada nie agresywnego i skutecznej blokady jego surowców do czasu pojawienia się jednostek wymagajacych surowca.Z czasem jednak zaleta ta przestaje mieć znaczenie głównie już w fazie obecności katapult choc ciągle własciwe jej wykorzystanie daje nam gwarancje mniejszych strat jednostek w wojnie.Dla początkującego gracza jest to nawet niezły „straszak” by sąsiedzi nasi po prostu odpuścili sobie takie szybkie próby ataku i daje nam możliwości zaatakowania ich także.

Tańsze budynki:

jeden z nich koszary jest tutaj kluczowy dla wykorzystania w pełni potencjału agresywnego gdyż dzieki szybkim koszarom i nadaniu promocji shock przewaga agresywnego nad nieagresywnymi jest większa.Stocznie są budynkiem późnym i na mapie Dyplo wykorzystywanym bardzo rzadko z powodu braku większych bitew morskich



Charyzmatyczny:
+1 :) we wszystkich miastach.
-25% puktów doświadczenia wymaganych do uzyskania promocji.
+1 z Pomników i Wież Nadawczych.



Gracz ma więcej zadowolenia oraz szybkie nadawanie promocji jednostkom.Cecha jest bardzo ciekawa ,jednak nie polecam jej początkującym graczom w Dyplo,jej potencjał trzeba umiec wykorzystac w fazie rozwoju gospodarczego początku gry,gracz dzięki większemu szczęsciu ma większe miasta do etapu monarchii niż inni ,dzięki temu ma szybszy rozwój,moze mieć sporo większe miasta kiedy postawi monument,ciekawą sytuacją dajacą sporego kopa charzymatycznemu jest zbudowanie cuda stonehenge lub monumentów ,w takiej sytuacji mozemy powędrować inną scięzka niż większosć graczy omijając monarchię jako głowne źródło zadowolenia.Często jest to zaskakujące dla przeciwników.Bonus ten najlepiej się przydaje do 100 tury.
Drugim naprawdę wartym uwagi bonusem są szybkie promocje.Charzymatyczny dzięki temu może stawac w szranki z agresywnym jest to jedyna cecha która pozwala przy dobrym układzie wybronic się od ataku agresywnych i ma tą zalete ze działa na wszystkie rodzaje jednostek nie tylko na jednostki walki wręcz.Jezeli charyzmatyczny ma troche randomu po swojej stronie może być naprawdę bardzo niebezpiecznym przeciwnikiem.

Tańsze budynki

praktycznie liczy się tylko monument nie jest on jednak tańszy a daje nam dodatkowy bonus do i tak większego szczęscia.Jest to ciekawa opcja dajacego sporego kopa takiemu liderowi,dzięki temu po wynalezieniu mistycyzmu może on szybko objąc pola z którego zyje miasto swoja kulturą i miasta są spore,
Wieże nadawcze... hmm chyba nigdy ich nie zbudowałem :)

Ekspansywny
+2 :zdrowie: we wszystkich miastach.
+25% do produkcji Robotników.
Podwojone tempo produkcji Spichlerzy i Przystani.



Jedna z najlepszych cech w Civilization 4,jednak tracąca nieco swojej siły na mapie Dyplo.Głownie tak się dzieje ze względu na obecność 3 robotników od początku gry.To jest właśnie spory minus co do wyboru tej właśnie cechy.Jest to jednak zawsze dobry wybór, bardzo rozwojowy choć na początku gry nie pomoze się nam obronic w żaden sposób.Bonus do robotników jest nie do pogardzenia oszczedzamy w ten sposób sporo turek i mozemy szybciej obrabiac pola w poźniejszej fazie ponieważ szybciej mamy większą ilośc robotników.Drugą cechą jest bonus do zdrowia,mozemy miasta stawiac niekoniecznie nad rzeką ,mapy Dyplo6 nie maja za wiele rzek więc tutaj ten drugi bonus jest już naprawdę silną sprawą.Miasta są zdrowe rosną szybko dajac nam sporego kopa w rozwoju.Ekspansywny może rosnac kiedy ma mniej jedzenia na mapie niż inni

Tańsze budynki:
Oba te budynki są idealne do wykorzystania potencjalu gospodarczego przywódcy ekspansywnego ,podstawowy budynek spichlerz który obowiazkowo musi być w kazdym miescie około 40 turki pozwala nam na szybki rozrost miast.Bonus do przystani to fajne ułatwienie jeżeli w srodkowej fazie gry brakuje nam już zdrowia do i tak sporego bonusu.

Filozoficzny
+100% punktów narodzin wielkich ludzi.
Podwojone tempo produkcji Uniwersytetów.



Od razu napisze- cecha nie dla początkujących graczy.
Cecha cholernie silna dla graczy którza potrafią wykorzystac ten z pozoru wydawałoby się błahy potencjał.Cecha nie dajaca nam ani do obrony ani do ataku ani do rozwoju na początku... przyspieszajaca jedyny bonus który nie obroni nas i nie pomoze w ataku.Używana głównie od około 70 tury (głównie poprzez odkrycie Code of Laws) i tutaj dopiero mozemy się spodziewać realnego bonusu dla nacji.Własciwie użyta jednak - na mapie kontaktowej poprzez wypalanie odpowiednich wielkich może być smiertelnie zabójcza i praktycznie bez mozliwości żadnej obrony (artysta lub kombo z wielu artystów) lub pozwalajaca na realnie spore bonusy w wielu aspektach gospodarczych finansowych itd. Zbyt duże skomplikowanie by opowiadać w tym poradniku.Jeżeli nie wiesz jak tego użyc odpuśc sobie.Jeżeli wiesz - jest to wybór do zastanowienia się.

Tańsze budynki
Uniwersytet – jeden z najgorszych bonusów w porównaniu do innych,budynek późny budowany najcześciej przez kilkanascie turek całej gry w momencie odkrycia Edukacji ale potrzebny

Finansowy
+1 :moneta: na polach z conajmniej 2 . :moneta:



Bezapelacyjnie najmocniejsza cecha w całej grze Civilization 4 ,jest ona po prostu lepsza od innych gdyż cała ekonomia i techowanie zalezy od pieniązków z pola.Czy nadaje się do Dyplo jest pojęciem względnym :)
Powodem tego jest to ze nigdy nacja finansowa choc tak mocny ma bonus nie wygrała żadnego Dyplo do tej pory,wybierajac ta nacje jestes od razu na piedestale ale... jesteś w mniejszości , bo banda biedniejszych sąsiadów zazdrosnych o Twoje szybkie religie ,Twoje technologie,Twoje super jednostki tylko marzy by dobrać się do Twojej d.... tfu skarbca... :)

Cecha ta pozwala głównie na szybsze odkrywanie techów ,czyli mozemy dzięki niej być pierwsi którzy odkryja religie pierwsi którzy zaczna produkowac lepsze jednostki.Cecha łatwa i przyjemna do gry będaca dobrym wyborem ,gdyby nie ta banda zazdrosnych sąsiadów.Wybierajac tą cechę musisz mieć duze zdolności dyplomatyczne i militarne :)

Imperialistyczny
+50% do produkcji Osadników.
+100% punktów do narodzin Wielkiego Generała.



Cecha podobnie jak charyzmatyczny wymaga pewnej wiedzy by własciwie ja wykorzystać
Pierwszy bonus jest bardzo bardzo mocny ale... w Dyplo zaczynamy z 3 osadnikami więc sporo traci swojej wartości tak jak w przypadku cechy ekspansywnej.Miast nowych w pewnym okresie nigdy nie za wiele a produkcja osadników jest dośc droga i hamująca rozwój,jest to naprawdę mocny bonus w Dyplo jeżeli masz miejsce na postawienie miast i zajecie spornych terenów szybciej niż inni,moim zdaniem świetnie komponuje się z wieloma innymi cechami,dzięki jednak tak szybkiej ekspansji na mapie mozesz spotkac się z kontrą roszczacych sobie prawa do ziemi która zajałas szybciej ,własnie dzieki imperalistycznemu bonusowi.
Drugi bonus jest równie ciekawy ,bowiem dzięki pewnej ilości walk dostajesz generała.Generał dodany do miasta sprawia ze miasto produkuje jednostki dorównujace agresywnemu więc jest to cecha bardzo dobra do obrony a właściwie uzyta także do ataku.
Cecha ta rozwija skrzydła już dośc wczesnie około 20 turki kiedy zaczynamy produkowac pierwszych osadników.Jednak na początku musisz się wybronic by rozwinąc jej potencjał a takiej szansy można nigdy nie mieć...

Kreatywny
+2 :kultura: we wszystkich miastach.
Podwojone tempo produkcji Bibliotek, Teatrów i Koloseów.



Cecha na pierwszy rzut oka nie dajaca za wiele ,jednak są to pozory,na mapie kontaktowej oraz kiedy mamy małe oddalenie od wroga a taka własnia mapa jest w Dyplo ,kreatywny jest świetnym wyborem.Nie martwimy się rozwojem kultury zajmujemy więcej terenu od razu mozemy wykorzystac dzięki temu więcej zasobów ,miasta nasze pracują optymalnie tak jak je postawilismy z wykorzystaniem całego potencjału pól mapy ,gdzie pozostali zajeci walką, ruszami, obroną tłuką się między soba my spokojnie mozemy się rozwijac.Cięzko nacja taka zaatakować.Kreatywny widzi więcej mapy niż pozostali i ma czas na przygotowanie obrony do tego jego miasta maja spore bonusy do obrony.Stolica kreatywnego dzięki temu jest bardzo bardzo cięzka do zdobycia.Agresorzy omijaja kreatywnych szukajac łatwiejszych celów.Kreatywnemu na początku może poważnie zagrozic tylko albo jego calkowite zaskoczenie albo uzbieranie paru sasiadów wkurzonych rozpychaniem się kulturą.Najbardziej uniwersalna cecha z wszystkich na mapie Dyplo na początek.Minusem i to dośc sporym jest to ,że Kreatywna cecha traci coraz bardziej w dalszej fazie gry a poźniej po Code of Laws w okolo 50 turce i po wybudowaniu bibliotek jest bezużyteczna.Jednak w Dyplo liczy się najbardziej początek gry i najważniejsze aby te minusy nie przysłaniały nam plusów

Tańsze budynki
Bogaty zestaw tańszych budynków dajacych do zadowolenia mieszkańców : teatry i kolosea przydatny i nie przeszkadzajacy,jednak główna siła bonusu są biblioteki które pozwalaja także na spory bonus do technologii i otwarcie na wielkiego naukowca.

Opiekuńczy

Darmowe promocje Miejski Garnizon I i Musztra I dla Jednostek Łuczniczych i Jednostek Strzeleckich.
Podwojone tempo produkcji Murów i Zamków.



Opiekuńczy jest ciekawa cecha choc porównując ją z innymi nie widzimy za wielkich bonusów.Jest to bonus typowo obronny .Moze być korzystny tak jak agresywny ale jako straszak dla chcacych szybko nas zaatakować.Łucznicy opiekuńczego są naprawdę bardzo cięzcy do zniszczenia a w miescie w początkowej fazie gry nie do ruszenia.Gracz wybierajacy ta nacje zaatakowany i posiadajacy łuki może tak długo i skutecznie się bronic zeby ostraszych rywali i wymusic pokój.Cecha do rozważenia dla początkujacego gracza zwłaszcza kiedy trafia na stado chcacych go pożreć rekinów i wyjadaczy.Wystarczy pokazac jeden taki łuk na granicy by banda osiłków nas otaczających zrozumiała ze są inne ciekawsze cele niż opiekuńczy.Sukces gwarantowany :) ale czy warty wyboru?

tańsze budynki

mury zamki czyli typowa obrona,zamki daja bonus do szpiegostwa.Bonus mizerny troche ponieważ te budynki są dosć daleko na liście produkcyjnej i buduje się je najcześciej jak nie ma co robic.Ale jak przeciwnik podchodzi pod miasto widzi 150% obrony i twardzieli z łukami na murach to zastanawia się mimowolnie czy nie powinien wziąc więcej katapult...
Dla chcacych się pobawić w szpiega nawet całkiem ciekawy bonus.

Pracowity
+50% do produkcji Cudów.
Podwojone tempo produkcji Kuźnii.




Pracowity jest to silna cecha choc mam wątpliwości czy wybierac ja od razu jako głowną ceche naszego władcy ,raczej podobnie jak charzymatyczny i opiekuńczy można jej używac jako drugiej z braku innych opcji.Cuda Świata są oczywiscie swietną inwestycja zawsze ,choc sasiedzi mogą mieć na ten temat inne zdanie :) bonus 50% do cudów jest naprawdę duży i pozwala nam na komfortowe ściganie się o budowanie tych arcydzieł.Bonus traci na wartości kiedy na mapie jest sporo marmuru i kamienia ale mapa Dyplo raczej tu nas nie rozpieszcza i jest to rozmieszenie zupełnym randomem..Cuda poza bonusami daja nam wielkich ludzi. Dlatego nie ma niestety nacji która jest zarówno filozoficzna jak i industrialna byłaby ona bardzo silna.Czy brac na mapę Dyplo ? uważam ze można rozważyć ten wybór ale raczej nie dla gracza początkujacego.Ten ma inne zadania bo przede wszystkim musi przeżyc więc może nie mieć możliwości pobawienia się cechą która wybrał. A proces tworzenia cudów jest czasochłonny i trzeba mieć pewna pozycje by sobie pozwolic na jego wykorzystanie.

Tańszy budynek

Jeden z najlepszych bonusów,kuźnie maja olbrzymi potencjał a bonus jest silny bo to drogi budynek,drogi bo dobry :) produkcja w początkowej fazie odgrywa pierwszoplanowa role tuż po jedzeniu.

Uduchowiony
Brak anarchii.
Podwojone tempo produkcji świątyń i Chrystusa Zbawiciela.



Uduchowiony jest dobrym wyborem, pozornie nie dajacym wiele jednak te dodatkowe tury które przeciwnicy poświecaja na wprowadzanie doktryn np. obowiązkowe niewolnictwo czy równie obowiazkowa monarchie nie interesują uduchowionego.Mozna bez strat tur swobodnie żonglowac sobie pomiedzy doktrynami tak jak wymaga tego sytuacja.Dobre w obronie w ataku.w rozwoju choc nieczęsto uzywane jednak.Oszczędzasz tak cenne dla tury a co za tym idzie złoto produkcje kulture itsd itd. które mogą w pewnym momencie okazać się na wagę złota.Zbiera się tego sporo w czasie całej gry więc cecha naprawdę godna rozważenia.Czy dobra jednak dla początkującego? Jeżeli przezyje początek to tak :) minusem moim zdaniem tej cechy jest to ,ze większość nacji uduchowionych ma początkowego techa mistycyzm co niby jest ok ale w wyścigu po miedź nie pomaga.

Tańszy budynek:

Taki bonus to żaden bonus :) swiatynie są uzywane naprawdę w bardzo wyjatkowych wypadkach lub kiedy nie ma co produkować.A Chrystus nie daje nam zupełnie nic.Szkoda czasu na te bonusy ale nie po to wybierasz uduchowionego


Zorganizowany
-50% kosztów utrzymania doktryn.
Podwojone tempo produkcji Latarnii Morskich, Fabryk i Sądów.




Naprawdę silna cecha potrzebujaca czasu by rozkwitnać,silniejsza jest właśnie w Dyplo ponieważ startujemy z 3 osadnikami.Postawienie miasta dla zorganizowanego nie jest problemem natury finansowej.Zorganizowany to im więcej miast tym lepiej ,jest to niezly wybór.Pracuje sprawnie od początku gry praktycznie, tylko skad brać tereny pod miasta.To właśnie jest główny dylemat tej nacji :)

Tańszy budynek

Zorganizowany ma najlepsze ze wszystkich bonusy do tanich budynku.Sad jest tak kluczowym budynkiem ze az nie wypada zorganizowanemu władcy przegapic jego szybkie możliwości produkcji.Naprawde zauważalny bonus i o niesamowitym potencjale dla gospodarki.
Latarnia jest także fajna sprawą dla nacji zaczynajacych z fishing gdzie przydaje się udaje się je zbudowac zorganizowanemu szybciej.

b) techy początkowe

Jedna zasada podstawowa .


NIGDY ABSOLUTNIE PRZENIGDY NIE WYBIERAJ NACJI Z TECHAMI POCZĄTKOWYMI GDZIE NIE MOZESZ WYKORZYSTAC POCZĄTKOWYCH ROBOTNIKÓW.

Od razu na starcie jestes skazany na porazkę i jesteś celem dla kazdego sasiada w promieniu setek kilometrów.Nie ma wtedy znaczenia jaka nacja grasz jakie ma cechy jaki budynek jakie jednostki (choc z pewnymi wyjatkami) tymi wyjatkami są silne na starcie unity bezsurowcowe oraz majace silne bonusy – np. babiloński łucznik.Ale to raczej nie powstrzyma nikogo.Obecnośc 3 robotników którzy nie maja co robic skazuje cie na starcie na pożarcie a ty tracisz tak dużo ze możliwośc przeżycia masz wtedy kiedy trafisz na wyspę... co w skrypcie Dyplo nie jest praktycznie możliwe :) no poza Adminem Gry :)

Musimy więc unikac liderów z rybołostwo/mistycyzm , łowiectwo /mistycyzm i nawet koło/mistycyzm choc tutaj dzięki drogom przynajmniej mamy co robic :)

Do mapy dyplo najlepsze techy początkowe to agriculture ,mining, (jeden z tych techów jest obowiązkowy) oraz koło.Najsłabszy zdecydowanie jest mistycyzm,choc otwiera nam ciekawą drogę do kuszacych religii i uzyskania kultury a także pierwszych cudów świata ale nie daje nic do przyspieszenie wzrostu i obróbki pól.



c)budynki unikalne nacji.

Budynki są także waznym elementem wyboru nacji,jest ich zbyt wiele aby opisywac je indywidualnie i ponownie odsyłam do encyklopedii Benego,kazde unikalne dla nacji budynki daja okreslone bonusy są oczywiście lepsze czy gorsze z nich.ale przy wymieszaniu cech nacji + budynku i np. jednostki unikalnej jestesmy w stanie otrzymac bardzo sprawną kombinacje dajaca czasem zabójcze efekty i nierzadko umozliwiajace nam przezycie ,czy zabójczy atak na przeciwnika którego nie będzie można odeprzec.
Bonusów jest mnóstwo nadmienie tylko parę i są to tylko przykłady.
do rozwoju miast np. Baray Khmerów czy Hammam Turków boisko Majów
do inflacji i utrzymania np. Ziggurat Sumerów
do awansów dodatkowych jednostek np. Totem Indian lub mur celtycki

itd. itd.

Najlepiej zeby budynek unikalny komponował się z cecha która ma bonus do ich szybkiego wyprodukowania,czyli np.ziggurat Sumerii i cecha zorganizowany.Jednak taka możliwośc mamy najczęściej swobodną w przypadku wyboru opcji innego władcy do innej nacji(unrestricted leaders) która akurat pojawiła się w Dyplo 6.

d)unikalne jednostki

Tutaj mamy także olbrzymią możliwośc wyboru.Jednak zauważalny jest pewien schemat ze jednostki silne w początkowych fazach gry są częsciej wybierane.Do takich należa zdecydowanie jednostki indiańskie bezsurowcowe (keczua,piesek,holkan),łucznicy babilońscy,najbardziej popularne do szybkiego ataku egipskie rydwany a i złym wyborem nie bedą także hinduscy szybcy robotnicy.,sępy sumerii, skirmiszery Mali ,ogolnie wszystki jednostki które w początkowej fazie gry są silniejsze mocniejsze i maja naprawdę sporo do zaoferowania potencjalnym agresorom lub potencjalnym celom,zmieszane z cechami nacji głównie agresywnej lub charzymatycznej a także dzięki niektórym budynkom mogą być ciekawa alternatywą i cięzkich orzechem do zgryzienia nawet dla bardzo zaawansowanych graczy.

7)początek gry i podstawowe błędy nowicjuszy.

Teoretycznie na starcie kazdy ma podobny sobie potencjał gospodarczy oraz militarny czemu więc niektórzy odpadaja szybciej niż inni (vide Leszek :) ) ?
dzieje się to tak dlatego ze popełniaja na wstepie sporo błedów.Podzielmy to na błędy gospodarcze i polityczne i techniczne

Błedy w gospodarce:

najczesciej jest to niewłaściwy wybór nacji,nacje które odpadaja najcześciej i najszybciej to są te które nie maja dobrych technologii startowych nie wykorzystuja robotników.Jest to od razu cel numer 1 do zjedzenia.
Czestym błedem jest też zbędne kombinowanie przy stawianiu miast.Stawiaj tak by nie popełniac błedu podłacz co masz podłaczyć,ja wiem ze ten ryz i rybki 3 kratki dalej kuszą ale jak tam idziesz i nie obejmiesz złota przepadłes.Masz 10 tur pokoju to postaw tam 2 lub 3 miasto ale nie kombinuj ze stolicą...
błedy w wymyślaniu techów.najwazniejsze są pierwsze tury staraj się jak najszybciej dojsc do techa dajacego ci albo gwarancje szybkiego ataku albo skutecznej obrony.Jezeli widzisz podłaczona miedź sąsiada swoim wojownikiem i idace na Ciebie axy podczas gdy ty budujesz stonehenge to raczej go tym cudakiem nie zabijesz.Na poczatek nastawic się trzeba agresywnie i zawsze kontrolowac wielkośc swojej armii do armii sasiadów.


Błędy polityczne:

brak dyplomacji zaraz po spotkaniu sąsiadów ,jezeli inni paktuja za twoimi plecami na tajnych a ty siedzisz sobie i patrzysz na to jak ci poletko ryżu przy stolicy rośnie to wiedz ze cichy władca jest celem numer 1 dla spiskowców,staraj się wybadac swoich sasiadów i ich zamiary i staraja się dowiedziec tez kto jest za Twoimi sąsiadami,ktos na 100% będzie i może być zainteresowany współpracą z Tobą

nie porywaj się z motyką na słońce.jezeli podpisujesz sojusze z Państwem które nie może ci realnie pomóc albo idziesz poł mapy po to by dotrzymac takiego sojuszu popłeniasz bład,sojusznicy i wrogowie są tylko i wyłącznie w Twoim poblizu na początku gry.później może wejdziesz do większej koalicji ale na początku bądź bezwględny i dbaj o własny tyłek w najbliższym otoczeniu.

Zbytnia ufnośc dla tego z kim rozmawiasz.Tutaj niestety Dyplo jest podłą grą ,sa ludzie notorycznie nie dotrzymujący paktów a są tacy co ich dotrzymują i są wiernymi i dobrymi sojusznikami.Jezeli jestes nowy i się dopiero zapisałes i widzisz kogoś kogo nie znasz ,wybadaj takiego zawodnika pytajac o niego na forum co ludzie sadza na jego temat lub najlepiej zeby ci opowiedział o danym delikwencie drugi sąsiad.:) wazne jest tez sprawdzenie rankingu dla civilization 4 który ci sporo powie o umiejętnosciach sąsiada można tez łatwo zaobserwowac w co i jak gra po opisach gier,na ludzi z pierwszej 15 tego rankingu szykuj po prostu większą koalicję :) kazdego można pokonać bo jak wspomniałem na wstępie tego rozdziału wszyscy maja podobny poczatkowy potencjał.

Błedy techniczne

sprawdz swoje łacze w Dyplo testowym i sprawdź swój czas na grę ,jezeli realnie będziesz olewał gre ,maił ciągłe problemy techniczne ,nie będziesz robił regularnie turek ,popełniał błedy regulaminowe i jak beda przez twoje olewanie gry restarty to czy sojusznik czy wróg kazdy z pozostałych graczy będzie na Ciebie taki cięty ze i Dyplomacja ci nie pomoze.Zjada cie nie dlatego ze popełniłes jakieś błedy wymienione wyżej tylko dlatego ze to maniacy i chca dalej grać w to szaleństwo płynnie bo nikt ich od tego nie oderwie. :)

8)Dyplomacja agresywna i niepisane zasady gry:

Dyplo jest gra chorą ludzie za wszelka cenę beda starali się wygrać a w sytuacjach spornych kazdy będzie przytaczał szereg argumentów które on uwaza za słuszne a ty będziesz debil bo go nie rozumiesz.Nie daj się jako początkujacy gracz zaszufladkować i nie walczyc o swoje.Od rozstrzygania spornych kwestii nie jest Twój oponent który ci zrobił kuku ale Administrator Dyplo.

Niepisanymi zasadami gry które nie są umieszczone w regulaminiesa zasady dotyczace paktów tajnych ,jawnych oraz kroniki.



W grze Dyplo chodzi o łamanie paktów ,trzeba być odpornym psychicznie ale znac pewne zasady zeby się nie rozczarować potem i oczywiscie oddawac pięknym za nadobne

pakt niejawny ,w tajnych paktach ,zawierany na gadu gadu ,na Skypie czy podczas rozmowy telefonicznej moze sobie gracz zrywac jak chce i kiedy mu się żywnie podoba ,można kłamac w żywe oczy ,naginac rzeczywistośc albo po prostu napisać prawdę .pakty tajne są jednak realizowane bardzo często mysle ze około 75 % jest dotrzymywanych.dlatego są one dośc wiążace ale zawsze musisz się spodziewać ich zerwania co czasem może się głęboko odbić w psychice gracza przy niespodziewanym od tego miłego pana sojusznika przez cała grę.... nozyku w plecy. :nozyk:

pakty jawne czy to oznaczajace sojusz czy o nieagresji ,sa dotrzymywane i respektowane przez ogół graczy Dyplo,gracz może zerwać taki pakt ale wtedy władcy będą mieli zawsze wymówkę aby go atakować i aby tego typu działania piętnować.Pakty jawne maja swoje specjalne miejsce na forum i kazdy ma dostęp do szczegołów oficjalnych tego paktu.Nieoficjalne szczegóły oczywiscie też mogą być ale są już wtedy na tajnych.
Dotrzymywanie jest wysokie na poziomie 95%.Zerwanie paktu jawnego i wymówienie od razu wojny jest przykładem najbardziej wielkiego świństwa i karygodnego zachowania ale … jest dozwolone i zawsze należy o tym pamiętac.Grozi to jednak utratą reputacji u innych graczy i także w następnych odsłonach gry mozesz mieć problemy z sojuszami.

kronika

kronika jest fajna zabawa bedąca czymś pomiedzy paktem jawnym a tajnym.słuzy ona do podawania informacji nieprawdziwych prawdziwych ,kompletnie wymyślonych ,jest od niedawna obowiązkowa.W kronice władcy mówia do siebie uzywajac nie nicków z forum ale nazw wymyślonych przez siebie na poczet kroniki.Nie wolno i jest to bardzo źle widziane aby traktowac kronike sposobem pisania takim jak na kazdym innym podforum.Więc jeżeli jesteś nowy pisz jak najwięcej.jak masz wyobraznie i talent to sporo pozostałych graczy mile odbiera takiego władcę.,gdyz wzbudza on sympatię.
_________________
Naród wspaniały, tylko ludzie k***y - J.Piłsudski
Zaglądali do kufrów ,zaglądali do waliz, nie zajrzeli do dupy - tam miałem socjalizm

-------------------------------------------
Tfurca Gotmuff
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
LDeska



xfire: ldeska
Helped: 34 times
Age: 42
Joined: 29 Mar 2006
Posts: 23343
Piwa: 20/1
Location: Warszawa
marszałek  Złoty order za specjalne zasługi  Złoty zlotowicz - 11 zlotów  Brązowy sponsor KAC  Srebrny civmaniak – najwięcej rozegranych gier  Pomocna dłoń – pomógł minimum 10 razy  Obibok – nie grał od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo6  Przeżycie w Dyplo - Dyplo1  Przeżycie w Dyplo - Dyplo3  IV-VIII miejsce w Pucharze KAC - I,II,III,IV,V,VI Puchar KAC  II miejsce w rankingu FFA  II miejsce w Astro Pucharze - II Astro Puchar  I miejsce w Pucharze Randomowym - I Puchar Randomowy  I miejsce w Pucharze Randomowym - II Puchar Randomowy  I miejsce w Pucharze Randomowym - III Puchar Randomowy  I miejsce w sezonie Ligi KAC - I sezon  I miejsce w sezonie Ligi KAC - II sezon  I miejsce w sezonie Ligi KAC - III sezon  I miejsce w sezonie Ligi KAC - IV sezon 
Posted: 2011-02-11, 09:57   

Super poradnik POnti, naprawdę :padam: :D !

Mam kilka małych uwag:
Przy charyzmatycznym:
"Tańsze budynki

praktycznie liczy się tylko tańszy monument." - przecież charyzmatyczny nie ma tańszych pomników :zdziwko: kosztują normalnie 30 :mlotek:

"Postawienie miasta dla zorganizowanego nie jest problemem natury finansowej" - nieprawda, ta cecha obniża tylko koszty utrzymania doktryn a nie koszty utrzymania miast - one są identyczne jak dla przywódców bez tej cechy. Początkowo nie mamy żadnych doktryn wprowadzonych więc i koszty są identycze.
"Zorganizowany to im więcej miast tym lepiej ,jest to niezly wybór." - niestety tak jak powyżej to nieprawda, koszty ilości miast i te od odległości od stolicy są IDENTYCZNE. Tylko koszty doktryn są o połowę mniejsze. W początkowej fazie gry ta cecha dokładnie nic nie daje, dopiero po wprowadzeniu doktryn coś tam daje a tak naprawdę to dopiero po odkryciu sądów które można za połowę ceny zrobić a one obniżają koszty utrzymania miast o połowę (który sama cecha org nie rusza). Wtedy ta cecha pokazuje siłę bo inni sądów za 120 :mlotek: tak łątwo nie zrobią jak org za 60 :mlotek:

Nie zgadzam się z tym że tańsze świątynie nic nie dają - są bardzo fajne bo to tani sposób na zadowolenie które jest ważne. Też pomnik Chrystusa Zbawiciela jest fajny, problemem jest tylko to że jest baaaaaardzo późno.
_________________
www.leszekbiega.pl - blog biegowy
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
pawelt 



Helped: 12 times
Age: 39
Joined: 27 Feb 2007
Posts: 5128
Piwa: 8/28
Location: Warszawa
generał brygady  Brązowy zlotowicz - 1 zlot  Pomocna dłoń – pomógł minimum 10 razy  Obibok – nie grał od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo2  Wygrany jeden GOTM - 2 wygrane  III miejsce w Astro Pucharze - I Astro Puchar  I miejsce w rankingu PBEM 
Posted: 2011-02-11, 10:30   

Leszek ma racje, z jedną uwagą. Doktryny nawet te początkowe mają koszty, tak więc teoretycznie org działa już od początku gry. Z tym, że zaokrąglenia sprawiają, że dopiero gdy koszty doktryn (które zależą nota bene od ilości ludków w naszym państwie oraz ich wag) przekroczą pułap 2 monet, cecha org zaczyna realnie działać.

W dyplo jest to dość dobra cecha, szczególnie przy rozległych państwach i drogich doktrynach (np org rela - najdroższa dostępna doktryna)

Na forum gdzieś dawałem wzory dotyczące utrzymania doktryn, chyba gdzieś w pbemie full random, lub przy błękitnej lagunie.
_________________
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
bombel79 


xfire: bombel79
Helped: 12 times
Age: 39
Joined: 12 Apr 2006
Posts: 10487
Piwa: 63/4
Location: Raj na ziemi
generał broni  Brązowy order za specjalne zasługi - Za adminowanie  Brązowy civmaniak – najwięcej rozegranych gier  Pomocna dłoń – pomógł minimum 10 razy  Piwosz – otrzymał minimum 25 piw  Obibok – nie grał od 90 dni  I miejsce w Dyplo - Dyplo3  II miejsce w Dyplo - Dyplo2  Przeżycie w Dyplo - Dyplo XIII  Przeżycie w Dyplo - Dyplo1  Przeżycie w Dyplo - Dyplo8  I miejsce w rankingu FFA  I miejsce w Astro Pucharze - I Astro Puchar  II miejsce w Pucharze Randomowym - I Puchar Randomowy 
Posted: 2011-02-11, 10:35   

tansze swiatynie sa mega przegiete... pod warunkiem ze ma sie minaret, sankore oraz AP :)

ale tak nikt nie gra :cool:
_________________
"W świecie wariatów, to normalny jest świrem."
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LDeska



xfire: ldeska
Helped: 34 times
Age: 42
Joined: 29 Mar 2006
Posts: 23343
Piwa: 20/1
Location: Warszawa
marszałek  Złoty order za specjalne zasługi  Złoty zlotowicz - 11 zlotów  Brązowy sponsor KAC  Srebrny civmaniak – najwięcej rozegranych gier  Pomocna dłoń – pomógł minimum 10 razy  Obibok – nie grał od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo6  Przeżycie w Dyplo - Dyplo1  Przeżycie w Dyplo - Dyplo3  IV-VIII miejsce w Pucharze KAC - I,II,III,IV,V,VI Puchar KAC  II miejsce w rankingu FFA  II miejsce w Astro Pucharze - II Astro Puchar  I miejsce w Pucharze Randomowym - I Puchar Randomowy  I miejsce w Pucharze Randomowym - II Puchar Randomowy  I miejsce w Pucharze Randomowym - III Puchar Randomowy  I miejsce w sezonie Ligi KAC - I sezon  I miejsce w sezonie Ligi KAC - II sezon  I miejsce w sezonie Ligi KAC - III sezon  I miejsce w sezonie Ligi KAC - IV sezon 
Posted: 2011-02-11, 10:41   

Rzeczywiście te początkowe doktryny mają koszty (są trzy rodzaje: niskie, średnie i wysokie). Te początkowe są niskie i myślę że żeby przekroczył koszt 2 monety to trzeba mieć większe państwo niż 3 miasta. No i rzeczywiście koszt Zorganizowanej Religii podwyższyli na "wysoki" w którejś z poprawek, ale i tak wszyscy tej doktryny używają :)
Te tanie świątynie są super jak się ma więcej niż jedną relę w mieście. Można zrobić świątynie i uwolnić jedną jednostkę z konieczności pilnowania miasta dla zwiększenia szczęścia. No i w odróżnieniu od łucznika taka świątynia nie kosztuje nic w utrzymaniu.
_________________
www.leszekbiega.pl - blog biegowy
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
ponti 



xfire: marchwik
Helped: 9 times
Age: 38
Joined: 10 Apr 2006
Posts: 11210
Piwa: 61/68
Location: Góra Kalwaria
generał broni  Złoty order za specjalne zasługi - Za adminowanie, Tfurca Gotmuff  Złoty zlotowicz - 10 zlotów  Brązowy civmaniak – najwięcej rozegranych gier  Piwosz – otrzymał minimum 25 piw  Obibok – nie grał od 90 dni  Przeżycie w Dyplo - Dyplo 10  Przeżycie w Dyplo - Dyplo1  Przeżycie w Dyplo - Dyplo3  Przeżycie w Dyplo - Dyplo6  III miejsce w Pucharze Randomowym - I Puchar Randomowy  III miejsce w Pucharze Randomowym - III Puchar Randomowy  Złoty gracz w demokrację - GwD1-kapitan 
Posted: 2011-02-11, 10:53   

Panowie:

LDeska wrote:
Rzeczywiście te początkowe doktryny mają koszty (są trzy rodzaje: niskie, średnie i wysokie). Te początkowe są niskie i myślę że żeby przekroczył koszt 2 monety to trzeba mieć większe państwo niż 3 miasta. No i rzeczywiście koszt Zorganizowanej Religii podwyższyli na "wysoki" w którejś z poprawek, ale i tak wszyscy tej doktryny używają
Te tanie świątynie są super jak się ma więcej niż jedną relę w mieście. Można zrobić świątynie i uwolnić jedną jednostkę z konieczności pilnowania miasta dla zwiększenia szczęścia. No i w odróżnieniu od łucznika taka świątynia nie kosztuje nic w utrzymaniu.


oraz

bombel79 wrote:
tansze swiatynie sa mega przegiete... pod warunkiem ze ma sie minaret, sankore oraz AP



To poradnik dla początkujących graczy,moze jeszcze opiszecie ściezke wypalania demokracji z artystów :P ? Pare spraw pewnie zmienie ale pisałem to wczoraj o dośc później porze więc mogło coś umknąc.
_________________
Naród wspaniały, tylko ludzie k***y - J.Piłsudski
Zaglądali do kufrów ,zaglądali do waliz, nie zajrzeli do dupy - tam miałem socjalizm

-------------------------------------------
Tfurca Gotmuff
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Centurion 



Helped: 9 times
Age: 35
Joined: 24 Feb 2008
Posts: 10005
Piwa: 52/22
Location: Poznań
generał broni  Srebrny zlotowicz - 3 zloty  Brązowy civmaniak – najwięcej rozegranych gier  Piwosz – otrzymał minimum 25 piw  Obibok – nie grał od 90 dni  Przeżycie w Dyplo - Dyplo 9  Przeżycie w Dyplo - Dyplo4  Przeżycie w Dyplo - dyplo7  Przeżycie w Dyplo - Dyplo8  I miejsce w Pucharze KAC - II Puchar Kac CIV5  III miejsce w Pucharze KAC - I Puchar Kac Civ5  II miejsce w Pucharze Randomowym - II Puchar Randomowy  Złoty gracz w demokrację - GwD2 
Posted: 2011-02-11, 10:56   

A gdzie opis że najważniejszą jednostką jest rydwan? :D :rotfl:
_________________
- Dlaczego Poniatowski przeniósł stolicę do Warszawy?
- Bo chciał oddychać wiejskim powietrzem.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
ponti 



xfire: marchwik
Helped: 9 times
Age: 38
Joined: 10 Apr 2006
Posts: 11210
Piwa: 61/68
Location: Góra Kalwaria
generał broni  Złoty order za specjalne zasługi - Za adminowanie, Tfurca Gotmuff  Złoty zlotowicz - 10 zlotów  Brązowy civmaniak – najwięcej rozegranych gier  Piwosz – otrzymał minimum 25 piw  Obibok – nie grał od 90 dni  Przeżycie w Dyplo - Dyplo 10  Przeżycie w Dyplo - Dyplo1  Przeżycie w Dyplo - Dyplo3  Przeżycie w Dyplo - Dyplo6  III miejsce w Pucharze Randomowym - I Puchar Randomowy  III miejsce w Pucharze Randomowym - III Puchar Randomowy  Złoty gracz w demokrację - GwD1-kapitan 
Posted: 2011-02-11, 10:59   

rozdział wybór nacji ,punkt D - Cent :) ale jak znam życie to nie czytałes :)

To jest tak poradnik do 50 turki.Umożliwiajacy przeżycie i nie popłenianie podstawowych błędów.Już mam nadzieje ze dzięki temu nie będzie głosów,bo "czegoś nie wiedziałem."
_________________
Naród wspaniały, tylko ludzie k***y - J.Piłsudski
Zaglądali do kufrów ,zaglądali do waliz, nie zajrzeli do dupy - tam miałem socjalizm

-------------------------------------------
Tfurca Gotmuff
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Marw 



xfire: marwoj
Helped: 20 times
Age: 40
Joined: 27 Aug 2008
Posts: 1192
Piwa: 9/30
Location: Świętochłowice
starszy plutonowy  Pomocna dłoń – pomógł minimum 10 razy  Obibok – nie grał od 90 dni  Pluszowy miś - rozegrał mniej niż 10 gier  Przeżycie w Dyplo - Dyplo4 
Posted: 2011-02-11, 11:01   

Ponti :padam:
_________________
"There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs."
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Centurion 



Helped: 9 times
Age: 35
Joined: 24 Feb 2008
Posts: 10005
Piwa: 52/22
Location: Poznań
generał broni  Srebrny zlotowicz - 3 zloty  Brązowy civmaniak – najwięcej rozegranych gier  Piwosz – otrzymał minimum 25 piw  Obibok – nie grał od 90 dni  Przeżycie w Dyplo - Dyplo 9  Przeżycie w Dyplo - Dyplo4  Przeżycie w Dyplo - dyplo7  Przeżycie w Dyplo - Dyplo8  I miejsce w Pucharze KAC - II Puchar Kac CIV5  III miejsce w Pucharze KAC - I Puchar Kac Civ5  II miejsce w Pucharze Randomowym - II Puchar Randomowy  Złoty gracz w demokrację - GwD2 
Posted: 2011-02-11, 11:04   

czytałem nie całość bo nuda ale ten punkt akurat mówi, że dobre są też pieski albo keche albo sępy a to już bzdura bo to szajs jakich mało :P
_________________
- Dlaczego Poniatowski przeniósł stolicę do Warszawy?
- Bo chciał oddychać wiejskim powietrzem.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LDeska



xfire: ldeska
Helped: 34 times
Age: 42
Joined: 29 Mar 2006
Posts: 23343
Piwa: 20/1
Location: Warszawa
marszałek  Złoty order za specjalne zasługi  Złoty zlotowicz - 11 zlotów  Brązowy sponsor KAC  Srebrny civmaniak – najwięcej rozegranych gier  Pomocna dłoń – pomógł minimum 10 razy  Obibok – nie grał od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo6  Przeżycie w Dyplo - Dyplo1  Przeżycie w Dyplo - Dyplo3  IV-VIII miejsce w Pucharze KAC - I,II,III,IV,V,VI Puchar KAC  II miejsce w rankingu FFA  II miejsce w Astro Pucharze - II Astro Puchar  I miejsce w Pucharze Randomowym - I Puchar Randomowy  I miejsce w Pucharze Randomowym - II Puchar Randomowy  I miejsce w Pucharze Randomowym - III Puchar Randomowy  I miejsce w sezonie Ligi KAC - I sezon  I miejsce w sezonie Ligi KAC - II sezon  I miejsce w sezonie Ligi KAC - III sezon  I miejsce w sezonie Ligi KAC - IV sezon 
Posted: 2011-02-11, 11:09   

Wiesz Cent, Ponti pieskami swojego sąsiada na razie połyka a twoje super-rydwany (w ilości sztuk: jeden) nie zagrożą sąsiadom twoim bo mają już miedź z tego co widzę podłączoną :hyhy: Więc ostrożnie z tymi sądami :]
_________________
www.leszekbiega.pl - blog biegowy
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
ponti 



xfire: marchwik
Helped: 9 times
Age: 38
Joined: 10 Apr 2006
Posts: 11210
Piwa: 61/68
Location: Góra Kalwaria
generał broni  Złoty order za specjalne zasługi - Za adminowanie, Tfurca Gotmuff  Złoty zlotowicz - 10 zlotów  Brązowy civmaniak – najwięcej rozegranych gier  Piwosz – otrzymał minimum 25 piw  Obibok – nie grał od 90 dni  Przeżycie w Dyplo - Dyplo 10  Przeżycie w Dyplo - Dyplo1  Przeżycie w Dyplo - Dyplo3  Przeżycie w Dyplo - Dyplo6  III miejsce w Pucharze Randomowym - I Puchar Randomowy  III miejsce w Pucharze Randomowym - III Puchar Randomowy  Złoty gracz w demokrację - GwD1-kapitan 
Posted: 2011-02-11, 11:12   

Centurion wrote:
czytałem nie całość bo nuda ale ten punkt akurat mówi, że dobre są też pieski albo keche albo sępy a to już bzdura bo to szajs jakich mało


Zagraj ty lepiej lamo w ciV i nie gadaj bzdur.Przy unrestricted leaders, Sumeria i sępy agresywne byłaby ostatnim państwem jakie bym chciał zaatakować a na twoje egipskie rydwany wystarczy juz łucznik w miescie i bedzie ci cięzko go rozwalć bo jest wrazliwy na first strike.

Poza tym jakbyś przeczytał dobrze to ja niczego nie polecam ,nie opisywalem wszystkich jednostek tylko napisalem ze najlepsze sa te co są mocne na początku i podaje przykłady jezeli sie z tym nie zgadzasz to trudno ,poradze sobie jakos.

Co do piesków? pytanie -- kto idzie w łuki na początek? :)
_________________
Naród wspaniały, tylko ludzie k***y - J.Piłsudski
Zaglądali do kufrów ,zaglądali do waliz, nie zajrzeli do dupy - tam miałem socjalizm

-------------------------------------------
Tfurca Gotmuff
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Centurion 



Helped: 9 times
Age: 35
Joined: 24 Feb 2008
Posts: 10005
Piwa: 52/22
Location: Poznań
generał broni  Srebrny zlotowicz - 3 zloty  Brązowy civmaniak – najwięcej rozegranych gier  Piwosz – otrzymał minimum 25 piw  Obibok – nie grał od 90 dni  Przeżycie w Dyplo - Dyplo 9  Przeżycie w Dyplo - Dyplo4  Przeżycie w Dyplo - dyplo7  Przeżycie w Dyplo - Dyplo8  I miejsce w Pucharze KAC - II Puchar Kac CIV5  III miejsce w Pucharze KAC - I Puchar Kac Civ5  II miejsce w Pucharze Randomowym - II Puchar Randomowy  Złoty gracz w demokrację - GwD2 
Posted: 2011-02-11, 11:17   

Ale te rydwany to był dowcip, wydawało mi się że widać po znaczkach :P

Agresywne sępy są nadal gorsze od agresywnych axów :P
_________________
- Dlaczego Poniatowski przeniósł stolicę do Warszawy?
- Bo chciał oddychać wiejskim powietrzem.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Lary33 



xfire: lary33
Helped: 6 times
Age: 41
Joined: 13 Jan 2006
Posts: 8652
Piwa: 35/26
Location: Lublin
generał dywizji  Brązowy zlotowicz - 2 zloty  Srebrny civmaniak – najwięcej rozegranych gier  Piwosz – otrzymał minimum 25 piw  Obibok – nie grał od 90 dni  II miejsce w Dyplo - Dyplo6  Przeżycie w Dyplo - Dyplo 10  Przeżycie w Dyplo - Dyplo 9  Przeżycie w Dyplo - Dyplo XIII  Przeżycie w Dyplo - Dyplo1  Przeżycie w Dyplo - Dyplo3  Przeżycie w Dyplo - Dyplo5 
Posted: 2011-02-11, 11:26   

ponti wrote:


Co do piesków? pytanie -- kto idzie w łuki na początek? :)


No cóz ja poszedłem po łuki , ale babilońskie :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
hechter 



xfire: hechter
Helped: 4 times
Age: 40
Joined: 03 Apr 2006
Posts: 2320
Piwa: 6/1
Location: Gdynia/Szczecin
podpułkownik  Brązowy civmaniak – najwięcej rozegranych gier  Obibok – nie grał od 90 dni  II miejsce w rankingu PBEM 
Posted: 2011-02-11, 12:13   

ponti wrote:
hechter wrote:
Przykładowo, grając finem, postawięc drugie miasto przy tej samej rzeczce, co stolica i będzie pracowało na oazie. Na szybko więc: przychodu mam 6 monet, koszty na pewno są mniejsze



Ja dałem przykłąd ktiory działa zawsze ,nie kazdy ma farta Hech dostajac miedz przy rzece i oaze grając finem :) taka sytuacja w Dyplo jest tylko u takiego farciarza jak Ty :) amoj przykłąd działa u pozostałych.

Zawsze coś tam "zależy " od czegos



Stary, czy ja mam pokazać screeny, które mi potajemnie przed swoimi kumplami wysyłasz?? :zdegustowany:
_________________



--------------------------------------------------
"Pan jest zerem, panie Ziobro"
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Display posts from previous:   
Reply to topic
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Add this topic to your bookmarks
Printable version

Jump to:  

Podobne Tematy
Topic Author Forum Replies Last Post
No new posts Announcement: Reguły Dyplo #2
LDeska Dyplo #2 54 2007-07-15, 14:10
LDeska
No new posts Announcement: Kronika Dyplo 7
cheos Dyplo 7 886 2012-10-02, 19:52
Lary33
This topic is locked: you cannot edit posts or make replies. Announcement: Regulamin Dyplo 6
Bodek Forum dyskusyjne 0 2010-06-15, 14:30
Bodek
No new posts Announcement: Wyniki Dyplo 7
cheos Dyplo 7 6 2012-10-10, 19:26
cheos
No new posts Announcement: FINANSOWANIE DYPLO
domel Dyplo #5 58 2010-01-05, 17:36
didi

Czas generowania strony : 0.81 s.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group