www.civilization.org.pl
Forum •  FAQ •  Search •  Memberlist •  Usergroups •  Register •  Log in •  Download
 
 Announcement 
   Jesteś nowy? Kliknij tutaj!    Zgłoś grę Civ6     Zgłos grę Civ5    Zgłoś grę Civ4         Mistrz sezonu    IRC, TUTAJ UMÓWISZ SIĘ NA GRĘ    Na ircu jest users osób. Załaduj obrazek Czytnik RSS 

Previous topic «» Next topic


PBEM Spoilerowy Kronika teamu pawelt+jarek1333 ***SPOILER***
Author Message
pawelt 



Helped: 12 times
Age: 38
Joined: 27 Feb 2007
Posts: 5128
Piwa: 8/28
Location: Warszawa
generał brygady  Brązowy zlotowicz - 1 zlot  Pomocna dłoń – pomógł minimum 10 razy  Obibok – nie grał od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo2  Wygrany jeden GOTM - 2 wygrane  III miejsce w Astro Pucharze - I Astro Puchar  I miejsce w rankingu PBEM 
Posted: 2011-04-06, 13:13   PBEM Spoilerowy Kronika teamu pawelt+jarek1333 ***SPOILER***

Kronika gracza Pawelt i Jarka1333.

NIE PISAĆ tutaj własnych uwag itp!!!

Wątek dla postronnych: http://forum.civilization...p=171443#171443
_________________
Last edited by pawelt on 2011-04-11, 11:33; edited 2 times in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
pawelt 



Helped: 12 times
Age: 38
Joined: 27 Feb 2007
Posts: 5128
Piwa: 8/28
Location: Warszawa
generał brygady  Brązowy zlotowicz - 1 zlot  Pomocna dłoń – pomógł minimum 10 razy  Obibok – nie grał od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo2  Wygrany jeden GOTM - 2 wygrane  III miejsce w Astro Pucharze - I Astro Puchar  I miejsce w rankingu PBEM 
Posted: 2011-04-08, 09:14   

Dla nas najważniejszą sprawą był przywódca - roosvelt, ewentualnie fryderyk, następnie budynek, później techy startowe. Jednostka specjalna nie jest taka ważna, przy grach na dużą skalę, gdyż liczy się w walkach przede wszystkim ilość i nowoczesność wojska.

Pod uwagę braliśmy następujące nacje wg kolejności:

- Holendrzy (Dike - budynek zastępujący levee dający prócz młotków nadrzecznych jeszcze z pól wodnych, jednostka - galeon z siłą 6 zamiast 4, techy startowe - fishing, agri)
- portugalczycy (Fetoria - budynek zastępujący urząd celny
- HRE (lepszy sąd dający - 75% kosztów utrzymania, landsknechtami - czyli mocnymi pikami oraz techami mistycyzm i hunting)
- Zulu (baraki redukujące koszty utrzymania miast o 20%, impy i techy agri i huntng).
- Kartagina (port dający dodatkowy szlak handlowy, jednostka Numidian C - +50% do piechoty, techy startowe - fishing, minning)
- aztekowie (ołtarz zmniejszający czas niezadowolenia o połowę)
- i kilka innych


Holenderski budynek i portugalski są najmocniejsze na tą mapkę, szczególnie w azji. Dike wbrew opisom daje młotki w miastach położonych nie tylko nad rzeką, więc jest to zdecydowanie najmocniejszy budynek.

Cothon kartagiński to mocny budynek, dość szybko osiągalny i działający przez cała grę. Na takiej mapie szlaki handlowe są mocne, szczególnie międzykontynentalne. Minusem jest, że miasto musi być nadbrzeżne do wybudowania, ale na tej mapie większośc takich będzie.
Dike holendrów jest też bardzo mocne. Nawet chyba mocniejsze od cothona, ale niestety dopiero od połowy gry. Do tego miasto musi mieć pola wodne, a to już dośc mocno ogranicza ilość takich miast, szczególnie w środkowej azji.
Rathaus i Ikhanda są właściwie równorzędne. Rathaus daje o 5%większy bonus, jednak jest dostępny później. To są bardzo mocne budynki na takie mapy, gdyż koszty utrzymania miast rosną bardzo szybko, szczególnie od czasu korporacji.

Co do jednostek specjalnych:
Galeon holenderski całkiem fajna jednostka, można przez jakiś czas pływać bezpiecznie. Portugalska katarka jest jeszcze lepsza. Można kolonizować ameryki już od optyki!
Kawaleria Numidyjska (HA) jest bardzo fajną jednostką, jednak nie planuję ataku w tej częsci gry, dopiero od katapek. Poza tym jazda konna to bardzo drogi tech jak na początek i wymyślę go dopiero przed słoniami.
Landsknecht jest też fajną jednostką, ale raczej obronną, a moja doktryna nie przewiduje obrony, tylko atak :)
Galeon holenderski ma siłę 6 zamiast 4, jednak nie przewiduję pływać flotą bez obstawy, żeby galeony musiały się bronić.
Imp jest świetny na rush, a tutaj się rush nie opłaca.

Teraz co do nacji.
Na tej mapie wg mojej wiedzy i dla mojego stylu gry najlepsze są nacje wg kolejności:

- fin (ban)
- ind
- org
- fil
- imp
- spi
- cre
- char
- agr
- exp
- pro

-Fin daje potężnego kopa, zarówno na początku, jak i dalej. Pola wodne dają 3 monety zamiast 2, czyli +50%. Chatki nad rzeką dają od razu 3 monety zamiast 2, czyli znowu +50%, do tego wszystkie surowce z min 2 monetami i też oaza o 1 monetę więcej. To są bonusy przez cała grę, do tego są to bonusy do podstawy ilości monet, od której to są naliczane kolejne bonusy procentowe na naukę, kasę, szpiegostwo, kulturę, produkcję itp. Bezporównania najlepsza cecha, zresztą prawie na każdą mapę.

-Ind daje +50% do budowy cudów. Na takiej mapie to jest bardzo dużo, mimo, że kamień i marmur są powszechne. Jednak ilość cudów do zbudowania jest duża, zarówno tych światowych jak i narodowych. Budowa cudu zawsze się zwraca, szczególnie na początku, kiedy warto budować każdy cud choćby dla kasy. Do tego o połowę tańsze kuźnie, czyli budynek przymusowy, dostępny wcześnie i drogi.

-org. im większa mapa i im trudniejszy poziom, tym mocniejsza cecha. Koszty utrzymania doktryn przy dużych imperiach są na prawdę spore. Szczególnie najszczęściej używane doktryny - niewolnictwo i org rela (najdroższy civik) kosztują. W środkowych i późniejszych etapach gry oszczędność z orga może dorównywać chwilami finowi. Do tego tańsze budynki kluczowe na tej mapie (latarnia, sąd i fabryka).

-fil dośc mocna cecha zarówno na początku (szybko możńa dorobić się kilku kluczowych wielkich - szpiega, naukowca, proroka, inżyniera), w środkowej fazie gry (fil zazwyczaj wygrywa wyścig po liberkę ze względu na odpalanie techów z wielkich), i późniejszej fazie gry (ma więcej wielkich do korporacji, lub może ich szybciej dorobić). National Epic nieco niweluje tą cechę, jednak można go tylko postawić w jednym mieście, a tutaj raczej miast będzie dużo. Pacyfizm też nieco niweluje tą cechę, jednak nie przewiduję go wprowadzać, ze względu na dużą armię jaką mam zamiar mieć i org relę, która zawsze jest potrzebna.

- imp dobra cecha, szczególnie do mojego sposobu gry, jednak na tej mapie są czynniki, które ją niwelują. Po pierwsze startuje się już z 3 setami. Czyli bonus z szybkich dwóch pierwszych setów przepada. Co prawda dużo będzie się budować setów, szczególnie na 4-10 miasto, ale na tej mapie jest dużo jedzenia i budowanie odbywać się będzie raczej z kromek, niż młotków. Bonus do generała też można dość mocno zniwelować stawiając wielki mur, choć działa on tylko w obrębie własnych granic. Jednak odpowiednio prowadząc grę, można wykorzystywać jego bonus także w kampanii u sąsiadów. Poza tym generałowie na takiej mapie są potrzebni głównie od połowy gry do stawiania akademii wojskowych. Dodawanie ich do jednostek jest nieopłacalne przy takiej skali mapy i gry, chyba że w ostateczności, w krytycznych sytuacjach. Na początku potrzebny jest tak na prawdę jeden - dwóch generałów, aby dodać ich do miast produkcyjnych, żeby mieć jednostki na 2 promo. Do czasów akademii i bez imp grając agresywnie będzie już kilku generałów wolnych.

- spi. bardzo przyjemna cecha, dająca dużą elastyczność. Nie traci się turek na zmianę civików, przez co państwo pracuje cały czas, co w późniejszych etapach gry daje ogromne oszczędności w kasie i produkcji. Do tego nie trzeba czekać na łączenie zmian civików np monarchii z org relą, co też jest oszczędnością. Także tura mniej na zmianę na niewolnictwo może decydować o wybudowaniu danego cudu. Do tego zmiany civików przez przeciwników szpiegami nie są takie straszne. Jednak i tą cechę można nieco zniwelować na takiej mapie. Przewiduję mieć co najmniej 3x GA w trakcie których możńa zmienic bez anarchii civiki. Do tego nastawiając się na szpiegostwo zmniejszam szanse zmieniania mi szpiegami civików. W późniejszej fazie gry można też wybudować ewentyalnie zdobyć miasto z tym cudem Cristo Redentor, który pozwala zmieniać civiki bez karencji 5-turowej. Tańsze świątynie są raczej dla mnie mało atrakcyjne. Rela nigy nie była moim priorytetem w civ4.
Draft.
Nasz draft przebiegał wg kolejności: A,B,A,B,B,A,B,A
dokładny opis w wątku: http://forum.civilization...pic.php?t=16885

My wybieraliśmy jako pierwsi.
Wybraliśmy oczywiście roosvelta (org,ind) dla mnie na południu europy. Czyli zgarneliśmy najlepszego przywódce.
Azjaci wybrali ramzesa (spi/ind) dla bobka w azji południowej. Też bardzo dobry wybór, jednak brak org może ich dużo kosztować. Ale dzięki spi, mogą zakosić pierwsze cudaki, więc być może się wyrówna.
Następnie my zastanawialiśmy się nad nacją. Dla mnie najlepsze nacje to holendrzy z dikiem i portugalczycy z fetorią. Dla jarka zulusi i HRE ze względu na świetne budynki zmniejszające koszty utrzymania miast. Wybraliśmy jednak holendrów (agri/fish) dla mnie, ze względu na dużą ilość pól wodnych, którą powin ienem mieć w basenie morza śródziemnego.
Nastepnie azjaci wzięli fryderyka (org/fil) - kolejna po roosvelcie najlepsza nacja oraz rzym dla bobka. Czyli plewan będzie filozofował na maxa, a bobek dzięki cudakom i forum będzie tym mniejszym filozofem :) Do tego mają dobre wczesne jednostki - sęp i pretorianin. Jednak wg mnie lepiej by było, jakby plewan miał pretorian na górze, bo tam będzie więcej walk.
Teraz my mieliśmy zagwostkę. Fryderyka nam zakosili, więc przywódców zostało kilku i ten wybór zostawiliśmy na koniec. Myśleliśmy długo nad nacją dla jarka. Wchodziło kilka nacji pod rozwagę głównie zulu i HRE, jednak nie pasowały nam techy startowe. Żeby mieć szansę zakosić pierwsze b. ważne cudaki (piramidy, latarnia, wyrocznia) potrzebowaliśmy dobrych techów startowych (głównie dróg, minning), a te miała tylko nacja mali. Dlatego ją wybraliśmy. Bez tych techów startowych (o ile azjaci wybrali by lepsze techy) nie mielibyśmy szans na cudaki poczatkowe. Dlatego taki wybór plewan :)
Nacja mali nie jest super, poza techami nic szczególnego dla nas. Budynek dający +10% do kasy to malutko, chyba że zagramy, że jarek będzie tylko kasę zbierał. Jednostka też raczej się nie przyda, skoro mamy brąz na starcie.
Azjaci wybrali sumerów (agri/wheel). Bardzo dobry wybór, choć obawiałem się, że plewan weźmie arabów z ich budynkiem specjalnym (madresa czyli lepsza biblioteka gdzie prócz 2 naukowców, można mieć 2 księży). Gdyby przy tym budynku zakosili nam piramidy było by po nas. 4 specjalistów na etapie pisma przy reprezentacji i przy tak dużej ilości jedzonka i w miarę zadowalaczy (klejnoty, złotko, bobry) to niesamowity kop.
Ale wybrali sumerów. Mają szybko sądy, tańsze i wcześniej i szybciej (fil) może plewan robić szpiegów. To może być groźne, jak to dobrze wykorzysta. Ciekawe czy odpali szpiega na nas, najbliższego AI czy doda do miast. Ja bym odpalił na najbliższego AI i kradł techy. CHoć na poziomie deity może nie być to takie łatwe.
Na koniec jarek wybierał dla siebie przywódce. BYło też kilka opcji, ale cecha musiała być org. Druga cecha jakaś do walki: imp, agr, char. Ja bym wybrał imp ze względu na szybsze sety oraz generałów, ale jarek wolał char, więc wybrał napoleona.

Tak więc my zaczynamy z 2 org, co zmniejszy nam bardzo koszty przez cała rozgrywkę, indem, dzięki któremu będziemy mieli może jakieś cudaki oraz char do walczenia zarówno na lądzie jak i morzu.

Azjaci zaczynają z indem, filem, org i spi. Mix cech, ale dobrych na tą rozgrywkę, widać, że chłopaki się jednak przyłożyli. Będzie ciekawie i bardzo wyrównanie, mam nadzieję. Szykuje się świetna gra na wielką skalę!
cdn. Draft AI.

Oprócz nacji dla siebie, wybieraliśmy też nacje AI, którzy będa miedzy nami. Mieliśy do wybrania 8 AI będących w 4 teamach (rosja zachodnia, bliski wschód, indie, mongolia).

Tym razem pierwsi wybierali azjaci.
Wybrali dla nas w rosji hati. Jak dla mnie dziwny wybór, ani nie jest bardzo agresywna ani ekspansywna. Może nam tylko kulturą wchodzić, ale sobie z tym poradzimy.
My dobraliśmy jej do teamu izę. Iza ma największe parcie na religię (wg benopedii http://www.civilization.o...edia/index.php) i startuje z mistycyzmem. Jest pewnym, że ten team pójdzie najpierw w relę i jest duża szansa, że wymyśla go pierwsze, gdyż ruszają się jako pierwsze AI (tuż po azjatach i nas). Tak więc liczymy na św miasto i najlepiej blisko nas.
Po nas azjaci wybrali koło siebie w mongolii brenusa. Kolejny zastanawiający wybór, gdyż ani nie jest bardz pokojowy, ani nie ma parcia na cudaki. My do pary dobraliśy mu najbardziej agresywnego przywódcę, czyli czyngisa. Plewan nie powinien się nudzić :)
Do tego w indiach wybraliśmy im kolejnego agresora, czyli czakę, tak żeby i bobek się nie nudził :)
Azjaci za to dobrali nam na bliskim wschodzie tokukawę. No tym razem to nam przywalili :) No to my dobraliśmy im (zamiast sobie dać asokę z parciem na cudaki lub super pokojowego gandhiego) szalonego motka :)
Azjaci do japońca dobrali nam cezara, też niezły agresor.

Tak więc uważa, że draft AI wypadł lepiej nam. Mamy w rosji pokojowych AI z ok 90% szansą na relę. Azjaci mają prawie samych najagresywniejszych AI, więc trochę powalczą.

Ogólna strategia

Ogólna strategia u nas przewiduje:
u mnie (roosvelt/holendrzy) - zasiedlenie morza śródziemnego, wysp brytyjskich, północnej afryki, bliskiego wschodu, budowa cudaków, kolonizację ameryki północnej wraz ze strategicznym kanałem panamskim, następnie wsparcie dla jarka w ataku na rosję i bliski wschód.

u jarka (napoleon/mali) - zasiedlenie terenów rosji zachodniej, skandynawii, atak na naszych wschodnich AI.

Ponieważ gramy w teamie, część rzeczy możemy optymalizować razem. Tak będzie z budową początkowych cudaków, gdzie jarek będzie pomagał mi robolami, oraz ze względu na budynek specjalny jarek będzie raczej skarbcem i budował budynki pieniężne, ja tylko naukowe (zobaczymy czy ta strategia będzie efektywna)


Jeśli chodzi o cudaki, to są 3 cudaki początkowe MUST HAVE:
1. piramidy
2. wielka latarnia
3. partenon (-> odlewnictwo i kolos)


Wszystkie te cudaki są kluczowe, szczególnie dla azjatów, gdyż u nich będą one dawały znacznie większe profity niż u nas, jednak żeby oni ich nie mieli, my musimy je wybudować pierwsi.

I tak, piramidy są bardzo niebezpieczne w rękach plewana. Jest przekonany, że będą próbowali je zakosić. Plewan ma fila i nie wolno dać mu reprezentacji przy tylu jedzonkach! Dla nas piramidy nie są aż tak ważne, raczej pasowałaby nam monarchia.
Wielka latarnia działa na wszystkie miasta wodne, czyli u azjatów prawie wszystkie. Do tego szlaki handlowe w miastach na wyspach są od azu międzykontynentalne i dają na wstępie po 2 monety! Jakby azjaci wybudowali ten cudak, to było by ciężko. Dla nas znowu ten cudak nie jest aż tak ważny, gdyż u nas część miast będzie w głębi lądu, szczególnie u jarka.
Partenon daje darmowego techa, w domyśle odlewnictwo. Czyli ogromny bonus na początku. Nie dość, że odlwenictwo jest drogim techem, do tego daje dostęp do kolejnego cudaka świetnego dla azjatów. Kolos na tylu polach wodnych da niezłego kopa. Do tego odlewnictwo daje kuźnie, które nie dość że zwiększą produkcję, to jeszcze dają zadowolenie od kamieni, które mamy na starcie. No i jeszcze triremki, które bardzo się przydadzą w obronie przeciw galerkom barbów, które niedługo się pojawią i zaczną niszczyć sieci.

My i azjaci zaczynamy z tymi samymi techami startowymi (fish, agri, wheel i minning)! Taki zbieg okoliczności, dający nam rózne szanse na początkowe cudaki, decyduje tylko teren i maksowanie.

Zgarnąć wszystkie te 3 cudaki będzie bardzo ciężko. Zdecydowaliśmy się, że spróbujemy zgarnąć 2 z nich. Są to piramidy i później latarnię.
Do piramid mamy najbliżej, następnie do latarni. Techy do wyroczni są już inne, do tego mało praktyczne. Do piramid potrzeba tylko masonry, jednak ze względu na wycinkę lasów, łebków i przede wszytskim obrobienie klejnotów i złota u jarka pod lasem idziemy najpierw po bronze working. Następnie idziemy po masonry i po tym po sailing.
A później zobaczymy.
Analiza pozycji startowych.

Europa południowa - pawelt (org/ind)

Jak widać na poniższym screenie w europie mamy eldorado ;) ale azjaci tez mają, a AI tez nie mają najgorzej.
Moja miejscówka we włoszech jest kiepska i trzeba się ewakuować. Stolica będzie na bananach, co mi pozwoli od razu obrobić pszenicę. Rozważałem jeszcze stolice na kamieniu, co by dawało turę do przodu ze względu na to, że nie trzeba by robić kamieniołomu, oraz byłby dodatkowy młotek, ale miejscówka nieco gorsza produkcyjnie, do tego nie nad rzeką (brak nawodnienia czyli +2 zdrowia), no i turę później by miasto powstało i bez możliwości pracy na pszenicy od początku.
Drugie miasto po prawo. Niestety nie będzie koło złotka, gdyż tam za mało lasów jest, a w tym mieście jest plan wycięcia wielkiej latarni.
Kolejne miasto po lewo we francji, na razie pomocnicze, do robienia robola do wycinania lasów na piramidy.

Kolejne miasta to na bosforze żeby od AI się odgrodzić, na południu włoch, w hiszpanii i wyspach bytyjskich. W hiszpani jest srebro, a w afryce słonie, więc nieźle.
Miasto w południowych włoszech będzie z statuą moi. Będzie nieźle produkcyjne.







Europa północna - jarek (org/char)

Jarek ma już trochę mniejsze eldorado, jednak ma znacznie więcej terenu.
Stolica będzie tam gdzie start, miasto pierwsze po prawo koło klejnotów, drugie po lewo koło złotka. Miasta muszą tak być ze względu na te surowce, dzięki którym po odkryciu brązu znacznie szybciej techy będą szły. Miasto po lewo niestety nie bedzie pracowało na początku na pszenicy. Resztę o swojej miejscówce i planach na rozwój napisze jarek.





Azja południowa - bobek (ind/spi)

Miejscówka bobka jest bardzo dobra, szczególnie dla inda. Eldorado.
Stolicę może postawić tam gdzie stoi, lub na górce z marmurem, lub pod nim. Wszystkie miejscówki są bardzo dobre. Jest rzeka, kupa jedzenia. Ja bym postawił tam gdzie stoi, ze względu na dostęp do morza.
Drugie miasto postawiłbym na południu koło klejnotów. Można je od razu obrobić, co daje dużego kopa do techów. Do tego miasto obejmuje kamień, który nota bene jest nad rzeką.
Trzecie miasto dałbym gdzieś na górze, wśród lasów, koło złotka. Ewentualnie na prawo na bananach.
Miejsca na kolejne miasta są i to dużo, szczególnie wyspy indonezji, filipin, australia.
Do tego łatwo się bobkowi będzie odgrodzić od AI w bangladeszu - przesmyk pod himalajami na 2 kratki.
Świetna miejscówka na spokojny rozwój.




Azja północna - plewan (org/fil)
U plewana już mniejsze eldorado, ale też nieźle, zresztą trochę analogicznie jak u jarka. Mniej surowców, za to kupa terenów na rozwój, szczególnie na północy.
Stolicę u plewana postawiłbym na jedwabiu. Dałoby to dodatkową bezcenną monetę na początek oraz złoto w zasięgu stolicy (ja mam klejnoty, jarek i bobek nie mają, chyba że bobek poszedł kratkę w górę i objął złotko w co wątpię) Kolejne miasto na zachodzie koło pszenicy rybek i koni. Trzecie miasto albo zalewowe na północnym zachodzie, żeby odgrodzić się od AI, albo na północy wśród lasów z jelonkami.
Ogólnie miejscówka fajna, do tego japonia z niezłymi bonusami. No i jeszcze syberia - tez kupa terenów (drugi screen).
Nieźle, gdyby nie czyngis (imp/agr), który mu pewnie nie da żyć za bardzo i zakosi połowę terenów na górze. :D







Tak więc ogólnie miejscówki nasze i azjatów bardzo wyrównane (beny wyrównywał :) ). To dobrze, bo nie ma to jak wylądować w pustynnej autralii ;) Przez to gra będzie dłuższa i ciekawsza.





Jeszcze położenie AI (AI z teamu w iraku i indiach startują na tym samym polu, team w rosji i mongolii 3 kratki od siebie, a brenus ze względu na dziwne zachowanie - tzn zasiedlanie miejscówek plewana i bobka- jest nieco rozdzielony, żeby drugie miasto założył na wschodzie, a nie w środkowych chinach.)

team 1 - dwie panie - hati i iza w rosji

Jak widać jest kamień, miedź, konie i troche jedzonka - całkiem niezła miejscówka.



team 2 - toku i cesar na bliskim wschodzie.

Tu podobnie jest kamień, brąz, konie, trochę jedzonka i dużo ropy, co może być zarzwiem wielu konfliktów w przyszłości ;)



team 3 - brenus i czyngis w mongolii

Tutaj podobnie jest wszystko co potrzeba. Miejscówka nieco podrasowana, żeby n ie było samych pustyń. Brenus jak widać w 2 miejscach, a czyngis nieco powyżej nad bajkałem. Ma koenie, więc może trochę poszaleje keshikami ;)



team 4 - czaka i montek w indiach.

Tutaj jest też całkiem nieźle, jednak dość ciasno. Pewnie będą parli na bobka lub team w iraku.



i ostatni team 5 - de gualle i kublij (wybrani losowo przez benego) w afryce południowej.
No tu już nie jest tak rożowo ;) Nikomu nie chciało się ich pozycji balansować, ale za to mają klejnoty i madagaskar ;)



i jeszcze ameryki (niezasiedlone)








No to startujemy.
Pierwsza sprawa, to trzeba zakosić piramidy :)
Z tego co patrzyłem ja i bobek możemy wybudować piramidy ok 22 tury.
Bobek ma kilka bonusów:
- zaczyna jako pierwszy - tura do przodu.
- założył miasto turę wcześniej - znowu tura do przodu.
- ma nację spi. Zmieni na niewolnictwo bez straty tury. Na szczęscie w teamie zmiana civiku spowalnia team o połowę tury tylko. Jarek na razie nie będzie zmieniał.
- bobek ma kamień nad rzeką. teoretycznie nie musi robić dróg.
- ma dużo lasów.
- może wcześniej obrobić klejnoty (w 4 turze)

Za to ja mam przewagę w jednej rzeczy. Łatwiej mi współpracować z robolami jarka, bo mają bliżej. Do tego mam kamień blisko stolicy i ścinanych drzew, więc nie będę tracił czasu na ruchy. Do tego mam szybki wzrost stolicy dzięki pszenicy.

Jednak jeśli bobek wykorzysta wszystkie swoje bonusy i dobrze zarządzi robolami, ewentualnie pożyczy od plewana to będzie miał piramidy na 80%.
Trzeba jednak powalczyć o te 20%, choćby dla kasy.
Plan jest następujący (screen):
W techach idziemy po bronze working, następnie po masonry. W czasie dojścia do pierwszego techu buduję farmę na pszenicy, kopalnię na klejnotach, drogi na lasach. Po dojściu do bronze working zaczyna się podcinka lasów, a w stolicy buduję np robola i zmieniam na niewolnictwo. Po wymyśleniu masonry w 2 tury (3 robolami) robię kamieniołom i wycinam z nadwyżką łebka na robola. Nadwyżka z robola da mi 29x2,5 (+100% za kamień + 50% za nację ind) = ok 72 młotki. Następnie jarek wycina 2 lasy nad alpami (żółty kolor), moje robole wycinają lasy z czerwonymi kropkami (każdy las to 20x2,5=5-młotków, czyli łacznie 350), a w międzyczasie stolica pracuje na górkach. Jeśli zabraknie młotków mogę jeszcze dociąć ze 2-3 łebki.

_________________
Last edited by pawelt on 2012-12-05, 11:56; edited 8 times in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
pawelt 



Helped: 12 times
Age: 38
Joined: 27 Feb 2007
Posts: 5128
Piwa: 8/28
Location: Warszawa
generał brygady  Brązowy zlotowicz - 1 zlot  Pomocna dłoń – pomógł minimum 10 razy  Obibok – nie grał od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo2  Wygrany jeden GOTM - 2 wygrane  III miejsce w Astro Pucharze - I Astro Puchar  I miejsce w rankingu PBEM 
Posted: 2011-04-24, 08:21   

chwilowy ban
_________________
Last edited by pawelt on 2012-10-11, 09:13; edited 4 times in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
pawelt 



Helped: 12 times
Age: 38
Joined: 27 Feb 2007
Posts: 5128
Piwa: 8/28
Location: Warszawa
generał brygady  Brązowy zlotowicz - 1 zlot  Pomocna dłoń – pomógł minimum 10 razy  Obibok – nie grał od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo2  Wygrany jeden GOTM - 2 wygrane  III miejsce w Astro Pucharze - I Astro Puchar  I miejsce w rankingu PBEM 
Posted: 2011-04-24, 09:02   

chwilowy ban
_________________
Last edited by pawelt on 2012-10-11, 09:13; edited 2 times in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
pawelt 



Helped: 12 times
Age: 38
Joined: 27 Feb 2007
Posts: 5128
Piwa: 8/28
Location: Warszawa
generał brygady  Brązowy zlotowicz - 1 zlot  Pomocna dłoń – pomógł minimum 10 razy  Obibok – nie grał od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo2  Wygrany jeden GOTM - 2 wygrane  III miejsce w Astro Pucharze - I Astro Puchar  I miejsce w rankingu PBEM 
Posted: 2011-04-24, 09:20   

chwilowy ban
_________________
Last edited by pawelt on 2012-10-11, 09:14; edited 3 times in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
pawelt 



Helped: 12 times
Age: 38
Joined: 27 Feb 2007
Posts: 5128
Piwa: 8/28
Location: Warszawa
generał brygady  Brązowy zlotowicz - 1 zlot  Pomocna dłoń – pomógł minimum 10 razy  Obibok – nie grał od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo2  Wygrany jeden GOTM - 2 wygrane  III miejsce w Astro Pucharze - I Astro Puchar  I miejsce w rankingu PBEM 
Posted: 2011-04-24, 10:35   

chwilowy ban
_________________
Last edited by pawelt on 2012-10-11, 09:15; edited 4 times in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
pawelt 



Helped: 12 times
Age: 38
Joined: 27 Feb 2007
Posts: 5128
Piwa: 8/28
Location: Warszawa
generał brygady  Brązowy zlotowicz - 1 zlot  Pomocna dłoń – pomógł minimum 10 razy  Obibok – nie grał od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo2  Wygrany jeden GOTM - 2 wygrane  III miejsce w Astro Pucharze - I Astro Puchar  I miejsce w rankingu PBEM 
Posted: 2011-04-24, 15:06   

chwilowy ban
_________________
Last edited by pawelt on 2012-10-11, 09:17; edited 3 times in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
pawelt 



Helped: 12 times
Age: 38
Joined: 27 Feb 2007
Posts: 5128
Piwa: 8/28
Location: Warszawa
generał brygady  Brązowy zlotowicz - 1 zlot  Pomocna dłoń – pomógł minimum 10 razy  Obibok – nie grał od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo2  Wygrany jeden GOTM - 2 wygrane  III miejsce w Astro Pucharze - I Astro Puchar  I miejsce w rankingu PBEM 
Posted: 2011-04-24, 15:58   

No to zaczynamy :)

TURA 0
Tutaj mało jest do roboty, wszystko co chodzi idzie na północny wschód.


Trochę można wyczytać z demo i z punktów po lewo.


Plewan nie postawił jeszcze miasta, pewnie idzie na jedwab. Bobek postawił miasto i ma 5 jedzonka, 12 monet i 9tys powierzchni. Te dane sugerują postawienie stolicy tak:



Nie ma miasta wodnego, czyli szlako handlowe będzie miał gorsze, nie będzie mógł budować budynków wodnych, w tym latarni i wielkiej latarni, także nie wybuduje w tym mieście kutra. Jednak ma złotko i 9 lasów (przy 8 moich). Poza tym ma tak więcej górek (8 zamiast 5). Czyli stolicę będzie miał mocno produkcyjną, z chatkami nadrzecznymi.
Na razie pracuje na bananach, przez co ma monetę do tyłu, co mnie cieszy :)

Jednak zastanawia mnie jak postawi dwa kolejne miasta. Mam dwie propozycje (o ile chce objąć klejnoty i kamień). Czerwone kropki dają szybkie obrobienie i podłaczenie klejnotów i kamienia, jednak fioletowe kropki ogólnie mają lepsze miejscówki. Jednak w drugim przypadku musiałby najpierw postarać się o kulturę, a wątpię, żeby szli po mistycyzm. Zobaczymy kiedy bobkowi punkty skoczą i ile to tur będzie i może uda się wywnioskować gdzie miasta kolejne postawił.
_________________
Last edited by pawelt on 2011-06-20, 09:14; edited 2 times in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
pawelt 



Helped: 12 times
Age: 38
Joined: 27 Feb 2007
Posts: 5128
Piwa: 8/28
Location: Warszawa
generał brygady  Brązowy zlotowicz - 1 zlot  Pomocna dłoń – pomógł minimum 10 razy  Obibok – nie grał od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo2  Wygrany jeden GOTM - 2 wygrane  III miejsce w Astro Pucharze - I Astro Puchar  I miejsce w rankingu PBEM 
Posted: 2011-04-24, 16:13   

TURA 1

Stolica postawiona - na bananach, co mi daje 1 kromkę więcej na starcie. Robole obrabiają pszenicę, jeden set idzie na prawo do chorwacji (miasto na latarnię), drugi na lewo do francji. Skasowalićmy z jarkiem po 1 woju, żeby koszty utrzymania jednostek spadły o 1. Nadal płacimy jedną monetę, jednak po wzroście miast tak, żeby w państwie było 5 łebków łacznie koszt spadnie do zera (kolejny spadek jest dopiero przy 9 łebkach, które osiągniemy raczej dużo później, niż pierwsze 5, dlatego taka decyzja)
Bobkowi punkty nie skoczyły, więc nie postawił na czerwonym kółku. Może jeszcze postawić pod czerwonym kółkiem, lub na fioletowym.
Plewan postawił stolicę, więc pewnie na jedwabiu (+1 moneta).
W demo azjaci mają PNB 21, więc plewan musi pracować na górce, bez monet. Pewnie robi kuter. Ewentualnie wyszli dużą ilością jednostek, pewnie roboli, poza obręb granic. Lub kolejna możliwość - najbardziej prawdopodobna - 21 PNB jest jakiegoś kreatywnego AI.
Azjaci nie skasowali wojów, mają w demo po 12 tys., przy naszych 10tys.

_________________
Last edited by pawelt on 2011-06-20, 09:15; edited 1 time in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
pawelt 



Helped: 12 times
Age: 38
Joined: 27 Feb 2007
Posts: 5128
Piwa: 8/28
Location: Warszawa
generał brygady  Brązowy zlotowicz - 1 zlot  Pomocna dłoń – pomógł minimum 10 razy  Obibok – nie grał od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo2  Wygrany jeden GOTM - 2 wygrane  III miejsce w Astro Pucharze - I Astro Puchar  I miejsce w rankingu PBEM 
Posted: 2011-04-24, 16:21   

TURA 2

Pszenica obrobiona, jeden robol poszedł na lewo robić drogę na kamieniu.


Bobek założył drugie miasto. Jest kilka zatem możliwości (kolor żółty):
Na kamieniu kiepska miejscówka, jednak nie traciłby tur na jego obrabianie. Najbardziej prawdopodobne jest po prawo na bananach, a kolejne miasto na dole, koło klejnotów i kamieniu.
_________________
Last edited by pawelt on 2011-06-20, 09:15; edited 1 time in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
pawelt 



Helped: 12 times
Age: 38
Joined: 27 Feb 2007
Posts: 5128
Piwa: 8/28
Location: Warszawa
generał brygady  Brązowy zlotowicz - 1 zlot  Pomocna dłoń – pomógł minimum 10 razy  Obibok – nie grał od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo2  Wygrany jeden GOTM - 2 wygrane  III miejsce w Astro Pucharze - I Astro Puchar  I miejsce w rankingu PBEM 
Posted: 2011-04-24, 17:06   

TURA 3

Miasto po prawo założone. Niestety złotka nie obejmie, za to ma więcej lasów na wycięcie latarni.
2 roboli na pszenicy zrobiło drogę, ruszając się na kamień straciliby ruch, a tak przynajmniej zrobią drogę, robol po lewo na kamieniu robi też drogę.


Bobek postawił 3 miasto. No to najbardziej prawdopodobna wersja jest taka (kolor brązowy) - najpierw miasto po prawo, następnie na dole i tam poszły 2 lub 3 robole.
_________________
Last edited by pawelt on 2011-06-20, 09:16; edited 1 time in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
pawelt 



Helped: 12 times
Age: 38
Joined: 27 Feb 2007
Posts: 5128
Piwa: 8/28
Location: Warszawa
generał brygady  Brązowy zlotowicz - 1 zlot  Pomocna dłoń – pomógł minimum 10 razy  Obibok – nie grał od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo2  Wygrany jeden GOTM - 2 wygrane  III miejsce w Astro Pucharze - I Astro Puchar  I miejsce w rankingu PBEM 
Posted: 2011-04-24, 17:24   

TURA 4

Droga na kamieniu zbudowana, 2 robole idą w kierunku klejnotów. Miasto we francji założone, zaczyna budować robola.

TURA 5

2 robole dotarły na klejnoty, 1 robol ruszył się na lasek w kierunku klejnotów żeby tam zrobić drogę. Stolica wzrosła do 2 i pracuje na górce z marmurem.
Plewanowi wzrosły punkty, więc obrobił ryż i pewnie zaraz obrobi pszenicę.

TURA 6

2 robole robią kopalnie na klejnotach, 1 robol robi drogę. Nawiązaliśmy kontakt z hati.
Granice stolicy się rozszerzyły, przez co mam 2 dodatkowe monety ze szlaków handlowych w stolicy i w prawym mieście. Szlak idzie po rzece, następnie wybrzeżem.

TURA 7

kopalnia na klejnotach wybudowana. Stolica pracuje na klejnotach i pszenicy, niestety brakuje 1 kromki do wzrostu do 3. Droga na górce też wybudowana, przez co lewe miasto ma dodatkową monetę za szlak handlowy.
W hiszpani, południowej itali i w rumunii rozstawiłem czujki, żeby barby się nie pojawiały.



TURA 8

2 robole robią drogę na klejnotach, 1 robol ruszył się na las poniżej w celu zrobienia tam drogi. Do brązu zostało 4 tury! Stolica wzrosła do 3 przez co mam już 5 łebków w państwie i spadły mi koszty utrzymania jednostek do 0 :)
Demo wygląda obiecująco: W PNB jesteśmy pierwsi, choć nieznacznie. W produkcji i jedzonku po równo z azjatami.



Poza tym hati wymyśliła buddyzm. Niestety św miasto nie jest od naszej strony. Szkoda.
Na screenie widać stolicę hati, na górze jest iza, na dole morze kaspijskie, więc drugie miasto z relą musi być po prawo od stolicy. No nic, jest jeszcze szansa na hindu ;)
_________________
Last edited by pawelt on 2011-06-22, 07:02; edited 2 times in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
pawelt 



Helped: 12 times
Age: 38
Joined: 27 Feb 2007
Posts: 5128
Piwa: 8/28
Location: Warszawa
generał brygady  Brązowy zlotowicz - 1 zlot  Pomocna dłoń – pomógł minimum 10 razy  Obibok – nie grał od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo2  Wygrany jeden GOTM - 2 wygrane  III miejsce w Astro Pucharze - I Astro Puchar  I miejsce w rankingu PBEM 
Posted: 2011-04-25, 21:30   

TURA 9

Robole robią drogi na lasach przy stolicy.

Azjatom skoczyły punkty o 9. Problem w tym, że to się nie kalkuluje z niczym :D
Punkty ogólnie są za 4 rzeczy:
1. za teren, ale są naliczane dopiero po 20 turach, więc odpada
2. za cudaki, ale nikt nic nie wybudował, poza tym skoczyły by jednemu graczowi, a nie obu
3. za populacje, ale obu by skoczyło o 9 na raz, to nie możliwe, bo oni mają po 3 miasta, i mogło wzrosnąć max o 6 punktów (po 2 punkty za łebka)
4. za techy, ale techy z pierwszej i drugiej kolumny dają po 6 punktów.

No więc jest zagwostka :) Jest możliwość, że dostali po 6 pts za techa i po 3 punkty za 2 łebki (2 punkty za łebka to może być zaokrąglenie np 1,9 punktu, bo punkty za łebka są wyliczane jakimś algorytmem w stosunku do maksymalnej ilości łebków jakie zmieszczą się na mapie)
Jest jeszcze możliwość, że inaczej są liczone punkty za techy w teamie. Może liczone jest x1,5 i wtedy wychodzi 6x1,5=9.

Ale ważniejszą sprawą jest, jaki tech wymyślili :D

My do tej pory uzbieraliśmy ok 260 kolbek na bronze working. Wg mnie oni powinni wzyskac podobną ilość, może nieco mniej. Tak więc w grę wchodza tylko 2 techy: masonry(234kolbki) lub sailing (292kolbki). Bardziej prawdopodobne wydaje się masonry, tak na 80%. Zresztą do wielkiej latarni i tak potrzeba masonry, więc mało logiczne było by wymyśleć najpierw dość mało przydatny tech sailing przed masonry, chyba że najpierw będą robili latarnię.

W każdym bądź razie wymyślenie masonry na wstępie daje im możliwość obrobienia kamienia i ręcznego budowania muru i piramid. Ale nie mogą wycinać lasów, ani ich podcinać, a ręcznie piramid nie wybudują za szybko. Tak więc wydaje mi się, że prze to stracą piramidy. Lepiej jest iść najpierw po bronze, obrobić złotko pod lasem, wtedy masonry się szybciej wymyśli, w miedzyczasie też podcinać lasy, a po podłączeniu kamienia wyciąć je w 1,2 tury. No nic, zobaczymy.

TURA 10

W sumie nic się nie dzieje. Robole nadal robią drogi na lasach, bronze working za 2 tury.
_________________
Last edited by pawelt on 2011-06-23, 08:08; edited 1 time in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
pawelt 



Helped: 12 times
Age: 38
Joined: 27 Feb 2007
Posts: 5128
Piwa: 8/28
Location: Warszawa
generał brygady  Brązowy zlotowicz - 1 zlot  Pomocna dłoń – pomógł minimum 10 razy  Obibok – nie grał od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo2  Wygrany jeden GOTM - 2 wygrane  III miejsce w Astro Pucharze - I Astro Puchar  I miejsce w rankingu PBEM 
Posted: 2011-04-25, 22:26   

TURA 11

robolki pracuja nad drogami, w stolicy wybudował się kuter. Jarka cisną jakieś woje koło złotka, więc może być nieciekawie. Szybka obróbka klejnotów i złota to sprawa kluczowa, żeby szybko dojść do masonry i zakosić piramidy i latarnię.


_________________
Last edited by pawelt on 2011-06-24, 07:00; edited 1 time in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
pawelt 



Helped: 12 times
Age: 38
Joined: 27 Feb 2007
Posts: 5128
Piwa: 8/28
Location: Warszawa
generał brygady  Brązowy zlotowicz - 1 zlot  Pomocna dłoń – pomógł minimum 10 razy  Obibok – nie grał od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo2  Wygrany jeden GOTM - 2 wygrane  III miejsce w Astro Pucharze - I Astro Puchar  I miejsce w rankingu PBEM 
Posted: 2011-04-26, 13:44   

No i popełniłem pierwszy poważny błąd :krzeslem: Po wynalezieniu bronze working zmieniłem od razu na niewolnictwo :P
Czyli strata tury na rewolucje i masonry będziemy mieli ture później, może kosztować nas to stratę piramid. Lepiej było by poczekać do wynalezienia masonry i zmienić na niewolnictwo w czasie, gdy robole by obrabiały kamień.

No nic, najwyżej będę sobie wbijał szpilkę w zadek za każdą turkę, którą będe robił nie mając przez to piramid, może mnie to nauczy czytania komunikatów, zamiast klikania na pamięć (zawsze zmieniałem od razu na niewolnictwo po wynalezieniu bronze working, szczególnie w grach multi)

Poza tym wszystko idzie zgodnie z planem, choć jarka zaczęły mocno barby nękać. Ale dzielnie walczy, może nie upadnie jak rzym ;)

W załczniku turka moja, hasło spoiler




pawelt BC-3520.zip
Pobierz Plik ściągnięto 192 raz(y) 117.89 KB

_________________
Last edited by pawelt on 2011-06-24, 07:01; edited 1 time in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Display posts from previous:   
Reply to topic
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Add this topic to your bookmarks
Printable version

Jump to:  

Podobne Tematy
Topic Author Forum Replies Last Post
No new posts Announcement: Kronika Dyplo6
wnuczus Dyplo #6 786 2011-11-15, 00:50
Rudi2
No new posts Announcement: Kronika Dyplo8
ScoobyDoo Dyplo 8 544 2013-10-08, 08:13
itkovian
No new posts Announcement: Kronika Dyplo 7
cheos Dyplo 7 886 2012-10-02, 20:52
Lary33
No new posts Announcement: Kronika Dyplo Miś
Kacowski Dyplo "Mały Miś" 683 2011-11-18, 18:30
Rihiter
No new posts Announcement: Zasady podforum gier PBEM
LDeska Forum dyskusyjne 1 2011-07-16, 15:00
arturius1977

Czas generowania strony : 0.82 s.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group